030 – 693 23 48

Smeed het ijzer nu het heet is

15-01-2020

Nieuws

Smeed het ijzer nu het heet is

Wist jij dat maar liefst 80% van alle goede voornemens te maken heeft met de persoonlijke financiën? Dat geldt dus ook voor jouw klanten!

Waar gaat mijn geld naar toe?
Behalve sparen (41%) en zuiniger aan doen (35%) zetten ook steeds meer mensen in op ‘het voorkomen van onnodige uitgaven’. Dat betekent dat ze de komende tijd niet alleen kritisch kijken naar welke aankopen ze doen, maar ook naar: waar gaat mijn geld naar toe? Voldoet deze levensverzekering nog wel? Kan deze verkering goedkoper? En: moet ik niet eens naar mijn hypotheek laten kijken?

Een slimme adviseur onderneemt nu actie.

Maatschappelijke trend
Het voornemen om de financiën onder loep te nemen, sluit naadloos aan op de maatschappelijke trend om duurzamer te gaan leven. Ontspullen, prioriteiten stellen en de ecologische footprint verminderen. Misschien zelfs minder vliegen en/of minder ver op vakantie. Blijft er meteen geld over om de hypotheek af te lossen.

Eigenlijk is nu hét moment om een afspraak te plannen met jouw klant. Want wie kan beter kijken of de spaarpolis nog voldoet, het krediet goedkoper kan of de hypotheek aan revisie toe is? Inderdaad, de adviseur!

Blue Monday ligt op de loer
Want het idee om ‘iets’ met de financiën te doen is leuk, maar we weten allemaal hoe het doorgaans met goede voornemens afloopt: blue Monday ligt op de loer en daarna is alles snel vergeten. Bovendien bleek al eerder – uit een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid – dat mensen wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken, als het gaat om ‘activiteiten’ over geldzaken. Niet voor niets introduceerde minister Hoekstra eind vorig jaar het Actieplan Consumentenkeuzes waarin hij de (financiële) markt wilde mobiliseren om consumenten beter te begeleiden bij hun financiële beslissingen.

Win-win
Genoeg redenen dus om direct de telefoon te pakken. Bel de klant en smeed het ijzer nu het (nog) heet is. Haak aan bij hun goede voornemens en plan die afspraak in. Op die manier geef je jouw klant direct een goed gevoel (hun goede voornemen is immers al geslaagd!) en kun jij meteen het gesprek op meerdere fronten aangaan.

Typisch gevalletje win-win!

Naar de Opleiding Trusted Advisor

Naar de Opleiding Estate Planner

Bronvermelding
Het onderzoek naar de voornemens komt uit de koker van platform Wijzer in Geldzaken - onder meer gesteund door de Nederlandse Vereniging van Banken. Het platform onderzocht welke voornemens Nederlanders op financieel vlak hebben voor 2020. Maar liefst meer dan 80% heeft zulke voornemens, een percentage waar de organisatie fier op mag zijn.

Naar het Actieplan Consumentenkeuzes