Ontwikkeling is vooruitgang: hoe pakt Rabobank dat aan?

23-09-2021

Linde vlinder

‘Ik denk dat het altijd goed is om te investeren in je ontwikkeling. Ook al zit je prima op je plek en heb je nu een baan waar je dolblij van wordt.’ Willemijn Robaard werkt ruim 10 jaar bij Rabobank. Sinds april is zij teamlead van het afdeling Marketing, Communicatie en Corporatie (MCC). Door de vele lijntjes binnen de organisatie wordt de afdeling ook wel ‘het cement tussen de bakstenen’ genoemd.

Haar nieuwe functie geeft haar veel energie, vertelt Willemijn. ‘Nieuwe mensen, nieuwe informatie. Dat is erg leuk.’ Verandering is wat haar drijft. Waar ze haar motivatie uit haalt. Ze heeft een uitdagende opdracht meegekregen. Op het moment vindt er een reorganisatie plaats waardoor haar team moet krimpen. Aan Willemijn de taak om het team opnieuw in te richten. Opleiding en ontwikkeling spelen hierin een belangrijke rol.


Investeren in ontwikkeling

‘Willemijn: ‘Het is een spannende tijd. Vooral voor het team Marketing, Communicatie en Corporatie. Ik daag teamleden uit om te investeren in hun ontwikkeling. Om te kijken naar: waar word je blij van? Wat drijft je? Dat kan op verschillende manieren. Door middel van assessments of door een externe coach van Lindenhaeghe die je helpt. Zo helpen we mensen te ontdekken wat ze willen. Die gesprekken voer ik nu heel veel. Als leidinggevende helpt Willemijn medewerkers om in actie te komen. ‘Ik geloof heel erg als je doet wat dicht bij je ligt en waar je diep in je hart blij van wordt, dat je dan ook het meest van nut bent in je werk. Dat is natuurlijk voor je zelf fijn, maar ook voor de organisatie. Ik zie waar iemand van gaat stralen. In de één-op-één-gesprekken met mijn team ga ik daar echt naar op zoek. Dat is best spannend, want soms is dat niet binnen de Rabobank. Ik probeer altijd te prikkelen en net die extra vraag te stellen. Zo motiveer ik mensen om in beweging te komen.’


Toekomstgerichte skills

‘Als leidinggevende stimuleert Willemijn haar teamleden om zich te blijven ontwikkelen. Welke plek heeft ontwikkeling binnen de organisatie? Willemijn: ‘Ik werk natuurlijk al een tijdje bij Rabobank. Het was altijd al een organisatie waar ontwikkeling centraal stond. Dat is ook wat mij aantrekt. Ik merk wel dat sinds een aantal jaar ontwikkeling op een andere manier wordt ingezet. Voorheen was ontwikkeling gekoppeld aan het functieprofiel. Waar we eerder competenties hadden, zoals samenwerken, heb je nu de Rabo Skills. Dit zijn twaalf skills, bijvoorbeeld Agility (verandervermogen). Deze skills heb je nodig voor bepaalde functies binnen de bank. Maar deze skills helpen je ook in de toekomst op de arbeidsmarkt. De Rabo Skills zijn echt menselijke skills, die niet over te nemen zijn door automatisering. Daardoor is het ook toekomstgericht. Dat past ook wel bij deze tijd en de fase waar Rabobank nu in zit.’

Meer weten over deze skills? Bekijk dan het artikel over Future Skills.


Vakinhoudelijke ontwikkeling is randvoorwaardelijk

Hoe bepaal je welke skills je verder gaat ontwikkelen? Iets wat je niet leuk vindt, is meestal ook niet iets waar je goed in bent. Willemijn: ‘We zetten vooral in op skills waar je al goed in bent en kijken hoe kun je daar nóg beter in kunt worden. Ik zie steeds meer een verschuiving naar persoonlijke ontwikkeling. Vakinhoudelijke ontwikkeling is randvoorwaardelijk voor de functie die je doet. Je moet wel een bepaald niveau hebben voor sommige functies. Maar als je daar nog niet bent, gaat het vooral om de hulpvraag. Wie kan jou dan helpen binnen de organisatie? Of hoe kun je je collega of je omgeving helpen om die skill nog verder uit te zetten? Hoe wordt iemand anders beter door jou? Het is logisch dat je ontwikkeling past bij je toekomstambities of de functie die je nu doet. Als medewerker heb je zelf de regie. Uiteindelijk bepaal jij waarmee je aan de slag wilt. Dat doe je wel in nauwe samenspraak met je manager. Ontwikkeling staat heel erg centraal in alles wat we doen. Je krijgt de middelen en tijd om het te doen, zowel intern als extern.’


Ontwikkeling concreet maken

Eén van de middelen is het ontwikkelbudget van ongeveer € 1.800,- per jaar dat elke medewerker van Rabobank krijgt. Willemijn: ‘Het ontwikkelbudget maakt je ontwikkeling heel concreet. Elke situatie is anders. Er is altijd ruimte voor maatwerk. Zeker in de transitiefase met grote personele gevolgen waar we nu als bank in zitten. Daar wil je mensen voldoende in steunen. Als het niet voldoende is, kun je zelf nog bijdragen. In maatwerkgevallen kan de organisatie ook nog bijdragen. Het is mooi dat het er is. Het legt echt de focus op je ontwikkeling.’

Het ontwikkelbudget helpt medewerkers van Rabobank om hun ontwikkeling concreet te maken. Maar wat levert het de organisatie op? ‘Iets nieuws leren, geeft altijd inspiratie en nieuwe inzichten. Dat is volgens mij al winst. Toch denk ik dat we daar nog wel stappen kunnen zetten. Wat nemen we mee terug? Ik denk dat het vaak nog blijft bij de ontwikkeling van het individu. Tenzij je zelf echt de boer op gaat. Laatst was er iemand die een Scrum-opleiding had gedaan. Die werkwijze is al langer bekend binnen de bank, maar nog niet overal geland. Deze collega probeert daar mensen in mee te krijgen. Het ligt dus heel erg aan de persoon hoe de opgedane kennis tot uiting komt.’

Spreekt Willemijn dan ook van een ‘lerende cultuur’ bij Rabobank? ‘Ik zie vanuit de visie dat een lerende cultuur wel het doel is. Qua realisatie denk ik niet dat we daar al zijn. Dat kost ook tijd en dat is oké. Het is vooral hoe de HR-strategie eruit ziet. Eén van onze vier gedragingen is bijvoorbeeld: ‘jij wordt beter door mij’. Op die manier ontstaat een cultuur waarbij het makkelijker is om elkaar aan te spreken. Om tips te vragen aan je collega. Alle middelen en tools die denkbaar zijn, worden bij Rabobank ingezet om dit met elkaar te creëren.’

Lees het artikel over de lerende organisatie.


Mensen ‘aanzetten’

Wat is op dit moment de grootste uitdaging rondom de opleiding en ontwikkeling van haar team? Willemijn: ‘Activatie. Er is nu een ontwikkelgerichte verandering gaande. Iedereen weet dat er eind van het jaar een krimp aan komt. Ze hebben nu de ruimte en de tijd om zich af te vragen: wat wil ik? De uitdaging is om mensen ‘aan’ te zetten. Uiteindelijk kunnen mensen dat alleen maar zelf doen. Dat realiseer ik me ook. Ik kan her en der wel prikkelen. Zodat mensen echt keuzes gaan maken.

Weten wat iemands drijfveren zijn, helpt heel erg in het vinden waar iemand blij van wordt. Daar vraag ik naar. Bijvoorbeeld door te vragen wat de rode draad is in je leven. Wat zijn momenten die voor jou heel bepalend zijn geweest? Welke keuzes heb je toen gemaakt? Als iemand daarover vertelt, dan kom je samen vrij snel tot wat iemand belangrijk vindt. Als je dat weet, kun je een heel open gesprek hebben over hoe verder.

Ik geloof heel erg in ‘samen’. Ik heb misschien wel een leidinggevende positie, maar ik vind het mooi om in alle openheid samen het gesprek te voeren. Ik merk als ik mij kwetsbaar durf op te stellen, ik daar heel veel voor terug krijg. Het creëert een diepere laag in de samenwerking waardoor je elkaar beter begrijpt. Zo kom je ook verder met elkaar.’


Wij helpen u graag
Lindenhaeghe is uw partner in complete ontwikkeling. Heeft u vragen of bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor een incompany- of maatwerktraining? Neem dan contact op via 030 – 693 23 48 (8.00 uur - 17.00 uur) of stuur een e-mail naar maatwerk@lindenhaeghe.nl.