030 – 693 23 48

Liever goede gewoontes dan wilskracht

10-12-2019

Onze maatschappij is gericht op maakbaarheid. Het is een fijn idee dat we zelf aan het roer staan van ons leven. Wil je afvallen? Dan ga je meer bewegen en gezond eten. Wil jij een carrièremove maken? Dan ga je een opleiding volgen of een training persoonlijke ontwikkeling doen.

De keerzijde van de medaille is dat we onszelf de schuld geven als het even niet lukt. Gebrek aan wilskracht of doorzettingsvermogen, zegt dan het stemmetje in je hoofd. Of die vileine collega als je pech hebt.

Wilskracht is niet wat het lijkt

Maar er is goed nieuws: de nieuwe generatie psychologen vind dat wilskracht schromelijk wordt overschat. Waar je veel meer aan hebt, zijn goede gewoontes. Die zijn namelijk makkelijker vol te houden. Wat bij veel mensen wilskracht lijkt (elke dag naar de sportschool, een appel in plaats van snoep), is in feite een goed ingesleten routine.

Een recent onderzoek van twee psychologen leverde hiervoor bewijs. Zij keken in zes verschillende studies naar de relatie tussen zelfbeheersing (wilskracht) en de uitvoering van gedrag. Bij alle studies bleek dat goede routines meer effect had op het uitvoeren van lastig gedrag dan de hoeveelheid wilskracht die de deelnemers hadden. Zelfs in lastige omstandigheden.

Routines kweken

Maak dus van je gewenste gedrag een routine, dan hoef je niet steeds opnieuw je wilskracht aan te spreken. Volgens Charles Duhigg, auteur van ‘Macht der Gewoonte’ (The Power of Habit) voltrekt een gewoonte zich in onze hersenen in drie stappen:

  1. de aansporing (bijvoorbeeld: ik wil het milieu sparen),
  2. gevolgd door de routinehandeling (ik scheid mijn afval en ga zo veel mogelijk met de fiets),
  3. resulterend in de beloning (een gevoel dat je iets bijdraagt).

Doe je dat vaak genoeg dan komt het niet eens meer bij je op om de auto te pakken voor dat kleine stukje naar de glasbak.

Hoe vaak je iets moet doen voordat het routine wordt zal verschillen. Men roept wel eens 21 dagen, maar soms is het in een paar dagen gepiept en in andere gevallen kost het je rustig een jaar. Volgens gezondheidsprofessionals die veel het Transtheoretisch Model van gedragsverandering gebruiken, duurt het ongeveer drie tot zes maanden.

Maar hoe lang het ook duurt: altijd is er de beloning van doen wat je wilt, zonder dat het moeite kost.

Jezelf verder ontwikkelen in het nieuwe jaar? Bekijk ons trainingsaanbod Persoonlijke Ontwikkeling