Fleur Kroonbergs genomineerd voor Financieel Planner van het jaar!
25-09-2019

Ooit stond ze voor de klas als lerares wiskunde. Nu lost ze financiële ‘puzzels’ op voor haar klanten. Financieel Planner Fleur houdt van haar werk, van haar klanten en van cijfers. Dat ze genomineerd is voor de titel Financieel Planner van het jaar vindt ze een eer.
Wij vroegen haar wat er aan de nominatie vooraf ging.
Fleur, van harte met je nominatie! Spannend?
Nu wel ja. Het begon makkelijk, met een online kennistoets. Daarna gingen er tien kandidaten op ‘klantgesprek’, nu zijn we nog met z’n drieën. We schrijven een adviesrapport en houden op basis hiervan een adviesgesprek. De uitslag is op 10 oktober. Dat is al snel, dus nu wordt het wel echt spannend!
Van docent wiskunde naar financieel planner, dat is een interessante switch!
Ja hè? Dat had destijds met een verhuizing te maken. Ik had mijn baan als docent opgezegd en rolde zo het adviesvak in. Ik trainde vlakbij huis met paarden en dit kon ik zo combineren. Als financieel adviseur werkte ik toen vanuit huis.
Hoe kwam je bij Financieel Planner?
Ik ben goed met cijfers. En ik vond alleen Wft Hypotecair krediet een beetje mager. Ik heb in Bilthoven een training gevolgd bij Harry van Houdt. Lindenhaeghe kende ik al van andere opleidingen, dus het was een logische stap. Inmiddels ben ik Master of Financial Planning (MPF).
Hoe heb je de opleiding tot FFP’er destijds ervaren?
Ik vond het geweldig. Als docent kijk ik best kritisch naar andere docenten. Ik vind het belangrijk dat een docent oog heeft voor de behoefte van de cursist, dat hij of zij snapt dat je dingen soms op meerdere manieren kunt uitleggen. Bij docenten als Harry zie ik dat. Hij daagt heel erg uit en gaat altijd net een stapje verder dan het standaardantwoord. Stelt altijd de ‘wat als’-vraag en stimuleert zijn cursisten dit ook te doen.
Wat vind je zo leuk aan het vakgebied?
Het is erg dynamisch. Je moet alles goed bijhouden, er verandert continue van alles. In de wetgeving maar ook op het gebied van systemen. Ik denk dat processen in de toekomst nog meer geautomatiseerd worden. Dat is mooi, want dan komt er meer tijd vrij voor het gesprek met de klant.
Daar word jij enthousiast van, van meer tijd voor de klant …
Zeker. Dat is het mooiste dat er is. Het is een uitdaging om erachter te komen wat de klant echt wil. De vraag waar ze mee komen, is meestal niet de vraag die ze eigenlijk willen stellen. Om het ijs te breken vraag ik vaak wat hun eerste herinnering aan geld is. Het antwoord zegt iets over hun aannames en eventueel belemmeringen.
Klinkt haast therapeutisch
Dat is het ook wel een beetje. Om uit te vinden wat mensen echt willen, is een puzzel. En ik ben dol op puzzels. En op cijfers natuurlijk: daarom past dit zo goed bij mij.
Laatste vraag: waar kunnen we op je stemmen?
De filmpjes kun je bekijken op Youtube, stemmen kan via de door de FFP toegestuurde persoonlijke link, dat laatste kan alleen als je FFP’er bent.
Digitaal stemmen in september
De komende weken kunnen alle FFP-leden online hun stem uitbrengen op de kandidaat van hun voorkeur. De finalisten presenteren zichzelf in een korte video. Een korte samenvatting van hun klantadvies kun je terugvinden op je MijnFFP-omgeving.