De 3 pijlers van een lerende organisatie

08-06-2022

Lerende Organisatie

Hans van Kaathoven is opleidingscoördinator bij Talent&Pro. Samen met zijn collega’s zorgt hij ervoor dat de consultants van deze detacheringsspecialist aan de start en gedurende de rest van hun carrière voorzien worden van de juiste ‘bagage’.

‘De lerende organisatie’ volgens Talent&Pro

Hans: ‘Talent&Pro is een detacheringsbureau dat actief is in verschillende branches, waaronder in de financiële dienstverlening. We werven hoogopgeleide starters via onze traineeships en ontwikkelen ze vervolgens tot volwaardige professionals. Deze “consultants” zijn ons kapitaal. Daarom is het belangrijk dat we blijven investeren in hun ontwikkeling. Als ze bij ons binnenkomen, beginnen ze over het algemeen met Wft Basis en een soft skills-training. Daarna start hun eerste (werk)opdracht. ’s Avonds of in het weekend gaat hun opleidingstraject door. Soms online, soms klassikaal, dat ligt een beetje aan de training. Kortom, we houden ze flink bezig. Daar staat tegenover dat je bij ons ook in korte tijd flinke stappen kunt maken. Als lerende organisatie zijn wij ons ervan bewust dat wat de markt van onze professionals vraagt altijd in ontwikkeling is. Daarom is een goed fundament van je opleidingsstrategie ontzettend belangrijk.’

Pijler 1: De juiste mensen (met open mind & intrinsieke motivatie)

Hans: ‘De starters die hun carrière bij ons beginnen zijn net afgestudeerd en dus vrij jong. Dat is een voordeel als het gaat om opleiden en ontwikkelen. Ze zijn flexibel en open minded en barsten van de energie. Tegelijkertijd hebben ze een hoop te leren. Daarom is het belangrijk dat ze de juiste begeleiding krijgen. Anders loop je het risico dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Hen op de juiste manier aanspreken en blijven prikkelen, is onderdeel van die begeleiding.’

Pijler 2: De juiste begeleiding

Hans: ‘Als het gaat om ontwikkelen van mensen kijk je allereerst naar wie je tegenover je hebt. Onze professionals moet je continu uitdagen. Dat doen we door te kijken naar de manier van opleiden, maar ook door de combinatie van kennis en praktijk. Vóór corona waren veel opleidingen standaard klassikaal. Dat kostte best wat tijd, maar de slagingspercentages lagen met ongeveer 85% bij het examen Wft Basis vrij hoog. Tijdens de coronacrisis zakte dit uiteindelijk naar 70%. We zijn toen gestart met korte (online) motivatiemomenten. Een kickstart, een afsluiting én een voorzet voor het examen. Het slagingspercentage steeg direct weer tot ruim boven de 80%. Alles wat aandacht krijgt, groeit. Dat is echt zo.’

Pijler 3: De juiste partners voor complete ontwikkeling

Hans: ‘Wij geloven in de drie-eenheid van kennis, vaardigheden en praktijk. De praktijk is uiteindelijk het doel, maar om daarin tot bloei te komen heb je kennis en vaardigheden nodig. Die praktijk vraagt ook regelmatig om nieuwe kwaliteiten. Dat is een van de manieren waarop wij onze consultants uitdagen. Want een nieuw doel betekent ook een nieuw ontwikkelpad. Vanuit de Academy zijn we verantwoordelijk voor het faciliteren van die complete en duurzame ontwikkeling van onze mensen.

Maar dat doen we niet alleen. Daar heb je partners voor nodig. Trainers, opleiders en deskundigen die meedenken en ontzorgen. Neem het voorbeeld van de dalende slagingspercentages. De nieuwe – hybride – vorm die we nu aanbieden, is ontwikkeld in overleg met Lindenhaeghe. Toen we zagen wat corona met de focus van onze consultants deed, zijn we rond de tafel gaan zitten. Het resultaat was zo positief dat we het hybride-model nu nog voor sommige trainingen gebruiken. Ook al kunnen we allang volledig de klas weer in. Dat customizen en samen de aanpak bepalen, dat is wat een lerende organisatie nodig heeft.’

Over Talent&Pro
Talent&Pro werft en ontwikkelt (hoogopgeleide) starters voor de markt. Met ruim 1.000 professionals bedient en ontzorgt het detacheringsbureau opdrachtgevers in de financiële dienstverlening, overheid, energiesector, telecom en retail. Talent&Pro is onderdeel van Redmore.