Brunel: Van voortschrijdend inzicht naar een sterke leercultuur

14-03-2022

Brunel voortschrijdend inzicht

Vorige keer lazen we over het belang van opleiden met voortschrijdend inzicht, en de aanpak van Brunel daarin. Maar hoe sla je de brug tussen het voortschrijdend inzicht en een sterke leercultuur binnen een organisatie? En wat is het belang van een sterke leercultuur? Wij gingen in gesprek met Bram Siebelink, Managing Consultant Compliance, en Suzanne Olijslagers, HR Consultant bij Brunel, over het belang en ontstaan van een sterke leercultuur.

Zakelijk dienstverlener en detacheerder Brunel verbindt ervaren specialisten met vooruitstrevende projecten. Meer dan 12.000 specialisten wereldwijd maken onderdeel uit of zijn verbonden aan de talentenpool van Brunel. Samen met de specialisten uit hun netwerk levert Brunel flexibele personeelsoplossingen binnen verschillende vakgebieden; IT, Engineering, Finance & Risk, Juridisch en Digital Marketing.

Het complete plaatje

Het creëren van ontwikkelpaden, het motiveren van werknemers en het zicht houden op de markt vergt natuurlijk tijd, aandacht en is een flinke investering. Toch staat ontwikkeling bij Brunel hoog in het vaandel. Zij geloven dat een leercultuur steeds belangrijker wordt. Zo geeft Bram aan dat ‘in een krappe arbeidsmarkt, je een sterk verhaal moet uitdragen en het complete plaatje van de organisatie moet kloppen.’ En daar maken opleidingen, kennisdeling, events, maar ook marketing deel van uit. Want met een sterk verhaal, creëer je een sterke leercultuur.

De kracht van een sterke leercultuur

Een sterke leercultuur is volgens Bram en Suzanne aantrekkelijk in meerdere opzichten. Een specialist die geïnvesteerd heeft in zijn of haar ontwikkeling en vakbekwamer is, zal uiteindelijk ook met veel plezier en beter functioneren bij een opdrachtgever. De specialist zelf maakt dus niet alleen mooie stappen, maar is daarnaast ook een goed visitekaartje richting de klant, namens de organisatie. Maar ook de duurzame inzetbaarheid van de specialist zou volgens Brunel één van de belangrijkste motivatoren voor een werkgever moeten zijn om te investeren in de ontwikkeling van de specialist.

Legaal job hoppen?

Er zijn meerdere manieren om ervoor te zorgen dat iemand duurzaam inzetbaar wordt. Bram: ‘Je kunt immers ook de opdracht koppelen aan de opleiding, in plaats van andersom. We zijn niet gebonden aan één opdrachtgever, maar kunnen uiteraard meedenken met de specialist. Heeft een specialist bepaalde wensen rondom zijn ontwikkeling? Dan kunnen wij daarin ook ontwikkelperspectief bieden en de mogelijkheden faciliteren. Als jij er dus bijvoorbeeld van houdt om meerdere kijkjes in meerdere keukens te hebben, dan kunnen wij in kaart brengen wat daarvoor nodig is. Zo kunnen we specialisten uiteindelijk veel langer aan ons binden en kunnen zij als het ware legaal job hoppen!’

Intrinsieke motivatie: het vuurtje aanwakkeren

Maar, liefde moet van twee kanten komen. En om specialisten gebonden te houden en een sterke leercultuur te kunnen borgen, zal er ook bij hen een intern vuurtje moeten branden. Niet iedere specialist is even gemotiveerd als het gaat om doorontwikkeling, en dat brengt uiteraard de nodige uitdaging met zich mee. Bram legt uit: ‘Ja, die uitdaging zien wij ook dagelijks. We komen analisten tegen die vakinhoudelijk enorm sterk zijn, maar die wat minder extern gericht zijn. Maar als jij niet doorhebt wat er allemaal verandert in de wereld om je heen, dan blijf je eigenlijk vastzitten in de ritmiek van je eigen werkzaamheden. Daarom zijn wij dagelijks bezig met het creëren van awareness om hen uit te dagen om te leren en te blijven doorgroeien.’

Kennis = kracht

Een belangrijk aandeel in de bewustwording rondom het blijven investeren in ontwikkeling zijn de community’s. Het uitgangspunt van zo’n community; kennis delen met elkaar en de verbinding met partners en klanten houden. Bram legt uit; ‘We hebben veel onderzoek gedaan naar en met onze specialisten. Wat triggert hen? Wat motiveert hen? En eigenlijk kunnen we alles koppelen aan inhoud. Specialisten willen het liefst kennis delen, iets leren en elkaar daarin motiveren.’ Kennissessies en events spelen daarom een belangrijke rol bij het creëren van awareness en het aanwakkeren van de intrinsieke motivatie. ‘Als wij hen in hun kracht zetten en hen vragen iets te vertellen over een onderwerp waar zij veel van weten, gaat dat bijna automatisch.’

De uitdagingen anno nu

Maar laat het samenkomen nu juist in déze periode extra lastig zijn. Toch geeft Suzanne aan dat dit niet alleen maar uitdagingen met zich meebrengt: ‘Tuurlijk is het op-afstand-werken uitdagend voor het behouden van de verbinding met elkaar en met de organisatie. Maar toch zien we ook een verschuiving waarbij mensen het steeds belangrijker gaan vinden om zich te blijven ontwikkelen. Juist nu gaan mensen bewuster nadenken over hun ambities en hun eigen ontwikkeling. En doordat zij minder reistijd hebben, hebben zij meer tijd om te investeren in opleiding. Men vindt het juist wel leuk om nu even iets anders te doen dan het dagelijkse werk.’

Een kijkje in de keuken

Als opleider staat Lindenhaeghe voor complete en duurzame ontwikkeling. Brunel bood Lindenhaeghe een kijkje in de keuken en nam ons mee in hun visie. De stap naar een sterke leercultuur is een belangrijke, maar niet geheel vanzelfsprekende stap. Het start bij goede kennis van en zicht op de markt. Om deze kennis vervolgens om te zetten in het vormgeven van het juiste ontwikkeltraject waar zowel opdrachtgever, detacheerder als specialist gelukkig van wordt. Maar ook onmisbaar hierin is het binden en motiveren van de specialisten. Hoe? Door hen kennis te bieden, met hen in gesprek te blijven en als werkgever flexibel te zijn.