Zo investeert DAS in het vitaal vakmanschap van haar medewerkers

02-11-2021

'Geef het vertrouwen, dan krijg je dat ook terug'

Das vitaal vakmanschap

Lees hier onze vorige blog over de Lerende organisatie.

Wat als je team uit zeer ervaren medewerkers bestaat? Hebben zij dan ook nog opleiding en ontwikkeling nodig? Jazeker, volgens Michael van Berkel, teamleider van de OndernemersDesk bij juridisch dienstverlener DAS, maar dat werkt het best als je medewerkers de vrijheid biedt om hier zelf invulling aan te geven.

Michael startte bij DAS als accountmanager binnendienst en groeide snel door naar teamleider. Sinds 2019 geeft hij leiding aan 10 medewerkers in de teams Service en Sales, die ondernemers en zzp’ers adviseren over juridische vraagstukken. Als teamleider stimuleert Michael zijn medewerkers om zich door te ontwikkelen en door te groeien. Net zoals hij deed.

Vrijheid om te ontplooien
Michael: ‘De meeste medewerkers uit mijn team zijn langer in dienst dan ikzelf. Dan kun je je afvragen welke opleiding en coaching zij nog nodig hebben. Bij mij ligt de verantwoordelijk om hen de tools en handvatten te geven om zichzelf verder te ontwikkelen. Ook om te kijken naar toekomstige banen die op hun pad komen. Daar wil ik ze vrij in laten. DAS investeert in vitaal vakmanschap met een uitgebreid aanbod aan opleidingen en trainingen. Maar wat mensen willen doen, daar wil ik ze vrij in laten.’ Natuurlijk geeft Michael ook tips en tricks op de werkvloer. Bijvoorbeeld door feedback te geven op klantgesprekken. ‘Mijn voorkeur gaat uit naar het geven van vrijheid aan mijn medewerkers zodat zij zich zo veel mogelijk kunnen ontplooien.’

Voor nieuwe medewerkers ligt dat anders. Zij hebben meer coaching nodig dan ervaren medewerkers. ‘Met een nieuwe medewerker creëer je een heel andere opleidingsbehoefte. Waar je veel intensiever met elkaar in gesprek gaat. Wat wordt er van je verwacht? Op welke manier? En waar kan ik jou in ondersteunen? Zo zorg je samen dat de nieuwe medewerker op een bepaald level komt.’

Is het ontwikkelen van persoonlijke skills belangrijker dan vakinhoudelijke skills? Voor Michaels team wel op dit moment. ‘Velen zijn vakinhoudelijk verder dan ik. Zij hebben meer ervaring in de dagelijkse, operationele werkzaamheden. Daarom vind ik op dit moment persoonlijke ontwikkeling erg belangrijk. Dat kan ik ze goed meegeven uit mijn eigen ervaringen. Maar dat zou anders zijn als ik een nieuw team zou hebben. Dan zou het vakinhoudelijke belangrijker zijn. Het is afhankelijk van de behoefte van de medewerker(s) en de situatie waar je je als leidinggevende in bevindt.’

‘Ik gun het mijn medewerkers om zich te ontwikkelen’
‘Ik vind het belangrijk om goed voor mijn medewerkers te zorgen en ze alle kansen te bieden zich te ontwikkelen. Dat kan voelen als een bedreiging omdat een goede medewerker misschien uiteindelijk een andere uitdaging vindt. Maar bij DAS geloven we dat investeren in jezelf, en in het verder ontwikkelen van kennis en vaardigheden, loont. Dit wordt door ons opleidingsbeleid ondersteund. Ik gun het mijn medewerkers ook om zichzelf te ontwikkelen.’

Trainingen en opleidingen zijn essentieel om de hoge kwaliteit van onze medewerkers te kunnen blijven waarborgen, maar ook om de verbinding en betrokkenheid van onze mensen te versterken. Het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en gedrag opent perspectief voor al onze medewerkers. Het is één van de belangrijkste prioriteiten bij DAS en een voorwaarde voor een duurzame arbeidsrelatie. DAS geeft alle medewerkers de mogelijkheid om het duurzaam inzetbaarheidsbudget naar eigen wens in te vullen. Dat hoeft niet direct te maken te hebben met de dagelijkse werkzaamheden.

Ik vind het belangrijker om te kijken naar het groter geheel. De trainingen die we via Lindenhaeghe afnamen, waren algemene sales- en leadgeneratietrainingen. Wel toegespitst op hetgeen wat wij doen, maar in het vervolg van je loopbaan heb je daar ook wat aan. We kijken niet alleen naar de productinhoudelijke trainingen. Ik vind het belangrijker dat je medewerkers iets meegeeft waar ze altijd wat aan hebben.’

Zo dragen de trainingen bij aan de persoonlijke groei van de medewerkers van DAS. Iets waar ze hun leven lang plezier van hebben.

Tools om te ontwikkelen
Binnen Michaels team is veel ruimte voor ontwikkeling, maar hoe zit dat met de rest van de organisatie? Geldt dit voor alle teams? Is er ook zoiets als een ‘lerende cultuur’ Michael: ‘Een van onze strategische pijlers is dat we een Ondernemende Organisatie zijn, waarin we nadrukkelijk investeren in de ontwikkeling van onze mensen. Dit doen we onder andere via de DAS Academy. DAS Academy is het interne opleidingsinstituut van DAS. Belangrijke aandachtsgebieden zijn algemene vaardigheden (waaronder soft skills), leiderschap en klantgerichtheid. Daarnaast verzorgt de DAS Academy functie-specifieke opleidingen, denk aan juridische vakkennis en salesexpertise. Al onze juridisch specialisten volgen verplicht een scholingsprogramma en moeten jaarlijks voldoende punten behalen. Vanuit de organisatie worden zo de tools aangereikt om jezelf te ontwikkelen.’

De ervaring leert dat het aanreiken van de juiste tools niet automatisch leidt tot het inzetten van het duurzaam inzetbaarheidsbudget. Hoe motiveer je medewerkers om hun budget in te zetten? Michael: ‘Door het duurzaam inzetbaarheidsbudget mee te nemen in de taakstellende en periodieke gesprekken. Ik vind de ontwikkeling van mijn medewerkers dermate belangrijk dat ik het daar in meeneem. Hoe zie jij je eigen ontwikkeling dit jaar? Denk aan je persoonlijk budget. Door het daar bespreekbaar te maken, zorg ik dat ze er over na gaan denken. Het komt ook weer terug in een feedbackgesprek bijvoorbeeld. Verder laat ik wel de bal bij de medewerker.’

Van NLP tot nagelstylist
Bij DAS wordt een diversiteit aan opleidingsaanvragen goedgekeurd, ook als ze niet meteen iets te maken hebben met de dagelijks werkzaamheden. Dit vanuit het idee van duurzame inzetbaarheid. ‘De een zet het duurzaam inzetbaarheidsbudget in voor een NLP-training en de ander voor een opleiding tot nagelstylist. Het is maar net hoe je het zelf invult. DAS wil je kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Mocht dat op de een of andere manier niet bij DAS lukken, dan heb je met je duurzaam inzetbaarheidsbudget wel de tools om verder te kijken.’

Uit onderzoek van Opleiding.nl blijkt dat de leidinggevende een grote rol speelt in de ontwikkeling van zijn medewerkers. Hoe werkt dat voor Michael? ‘Ik hoef niet altijd akkoord te geven op de opleiding, dat doet HR bij ons. Behalve als het impact heeft op de planning. Medewerkers leggen hun keuze wel eerst aan mij voor, zodat we er over kunnen sparren. Er is veel vrijheid in het kiezen van een training. We willen medewerkers niet beperken. Anders kies je een training die misschien niet helemaal bij je past. Nu kun je echt jezelf ontwikkelen.’

Effect van training en opleiding
‘Trainingen, zoals afgenomen bij Lindenhaeghe, daar zie ik meteen effect van. Ik merk dat middels de training de focus op leadgeneratie verhoogd is. Ook wordt er meer over de manier van het aangaan van gesprekken nagedacht in het Sales-team. Buiten de kwaliteiten die de training biedt, brengt het ook een stukje top-of-mind en focus met zich mee. De training Commerciële (gespreks)vaardigheden van Lindenhaeghe werd goed ontvangen. Collega’s waarderen het heel erg dat er op die manier in ze geïnvesteerd wordt. Het was een intensieve training van zes dagdelen. Dat betekent dat er ook opvang van de dagelijkse werkzaamheden nodig is. Dat wordt gezien: je werkgever investeert in jou.’

Weet wat je kunt verwachten
Hoe doet DAS het in vergelijking met andere organisaties volgens Michael? ‘In het bank- en verzekeringswezen zijn hele goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Vergelijk je DAS met een mkb’er of een startup, dan is het goed geregeld. Dat heeft ook te maken met het feit dat we een goede cao hebben. Wat kleinere bedrijven hebben vaak geen cao. Bij DAS, niet voor niets een juridisch dienstverlener, staat alles duidelijk op zwart op wit. Dus je weet als medewerker vooraf wat je kunt verwachten van je werkgever, en andersom natuurlijk ook.’

Een leven lang leren
We blikken vooruit. Er zijn verschillende ‘future skills’ die financieel professionals nodig hebben in de toekomst. Hoe ziet de toekomst eruit voor opleiding en ontwikkeling volgens Michael? ‘De wereld verandert in razend tempo en iedereen die ook in de toekomst relevant en fijn werk wil doen, zal mee moeten bewegen. Dat betekent dat je je moet blijven ontwikkelen en bijleren. Een leven lang werken, betekent een leven lang leren. Hierin houdt een werkgever wel veel meer rekening met de wensen en behoeften van medewerkers. Ik denk ook dat veel kandidaten voor nieuwe functies niet alleen kijken naar salaris maar ook naar secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder de trainingstrajecten en opleidingsmogelijkheden. Je werkt niet meer je hele leven bij hetzelfde bedrijf, dat zien werknemers én werkgevers. Doorontwikkelen is daarom heel belangrijk.’

Tip: blijf luisteren en geef vertrouwen
Een tip van Michael aan andere leidinggevenden: blijf goed luisteren en geef vertrouwen aan je medewerkers. ‘Laat je medewerkers het vertrouwen voelen, zodat ze ook bij jou in de lucht komen als ze een leerbehoefte hebben. Op die manier help je elkaar naar een hoger niveau. Soms betekent dat dat een medewerker een volgende stap maakt. Dat is alleen maar mooi. Daarmee laat je zien dat jouw afdeling een mooie springplank kan zijn. Ik denk dat het vooral belangrijk is om goed te kijken naar wat de medewerkers willen, niet zozeer wat jij als leidinggevende wilt. Omdat je medewerkers het vertrouwen geeft, krijg je dat ook weer terug.’

Over DAS
DAS biedt juridische hulp aan consumenten en ondernemers. Verzekerd of niet. Medewerkers krijgen ruime mogelijkheden om zichzelf te ontplooien en verder te ontwikkelen. Het ontwikkelen van vitaal vakmanschap staat hoog in het vaandel bij DAS, niet alleen op het gebied van juridische kennis, maar op alle verschillende vakgebieden en disciplines.

Heeft u vragen of bent u benieuwd naar de mogelijkheden die wij kunnen bieden voor uw Lerende Organisatie. Neem dan contact op via 030-6932348 of via Maatwerk@Lindenhaeghe.nl. We helpen u graag.
Kijk voor meer informatie op www.lindenhaeghe.nl/maatwerk