‘Wie niet sterk is, moet slim zijn!’

05-05-2021

Laatste nieuws Lindenhaeghe

‘Wie niet sterk is, moet slim zijn!’

Huub Lens over het aangaan van sterke samenwerkingen.

Je onderscheiden en sterker worden als individu of bedrijf… daar zijn sterke allianties voor nodig, geeft Huub Lens aan. Wij spraken de EFD Noord-voorzitter over het belang van samenwerken en uitbesteden. ‘Een meerwaarde creëer je door sterke partners aan te haken. Anders doe je precies hetzelfde als de adviseur om de hoek!’

‘Af en toe de bezem door je bedrijfsvoering halen is gezond’, geeft Huub aan. Volgens hem kun je het beste focussen op wat je écht belangrijk vindt en waar je goed in bent. 'Zo kost het geen negatieve energie, krijg je er een stukje vrijheid voor terug en kun je jezelf uiteindelijk veel beter in de markt zetten! Voor het deel dat jij niét doet, zoek je een partner. De samenwerking zorgt ervoor dat je elkaars kennis kunt gebruiken en daardoor beter kunt anticiperen op behoeftes uit de markt. En dat is juist voor veel intermediairs een uitdaging', vertelt Huub.

Wordt er dan wel voldoende samengewerkt in de branche?

‘Nee, ik zie vaker bij verzekeraars dat zij te weinig de directe samenwerking opzoeken met het intermediair. In plaats van klantgericht te bedienen en het gesprek aan te gaan met de klant, verschuilen zij zich achter bedrijfsbeleid. Zij kunnen trouwe klanten niet meer bieden waar zij behoefte aan hebben en die moeten dan uiteindelijk vertrekken naar een andere verzekeraar. Dat is toch absurd! Elke klant moet je koesteren en daarvoor moet je slimme keuzes maken.’ En daar zou een sterke alliantie juist aan kunnen bijdragen, volgens Huub.

Een alliantie ontstaat natuurlijk niet zomaar! Dus waar let je dan op?

‘Je moet partners zoeken die ergens voor staan, die een autoriteit zijn en vertrouwen uitstralen. Dat komt natuurlijk van beide kanten! Kijk naar de mogelijkheden en maak gebruik van sterke partners, misschien zelfs welsterker dan jij. Daarmee versterk je namelijk ook jouw eigen dienstverlening. Ik zie het bijvoorbeeld bij EFD Noord, waar we meerwaarde creëren door een partner die kan schakelen in communicatie. Je moet je onderscheiden, en dat kan alleen met sterke allianties!’

Over Huub Lens en EFD Noord
Huub Lens is voorzitter van EFD Noord, dé club voor financiële dienstverleners. Samen met 16 andere clubs door het land vallen zij onder de vlag van de Federatie van Assurantieclubs en hebben zij als doelstelling om kennisoverdracht voor de ruim 900 leden te bevorderen. Dit artikel is onderdeel van een vierluik over marktvisie.