030 – 693 23 48

Weet je het even niet meer: ga wandelen

19-04-2017

Het zonnetje schijnt en je kunt bijna weer zonder jas naar buiten: de hoogste tijd om de dagelijkse lunchwandeling -met of zonder collega’s- weer op te pakken. Maar waarom doen we dit niet het hele jaar door? Er zitten namelijk ontzettend veel voordelen aan die frisse neus.

Alleen maar voordelen!
Wat dacht je van de extra calorieën die je verbrandt? Een half uurtje stevig doorwandelen en dat broodje kroket is er weer af. Een beetje extra beweging is sowieso geen overbodige luxe, want de gemiddelde kantoorwerknemer brengt al snel aardig wat uur per dag zittend door. In Nederland op een normale werkdag gemiddeld zo’n zeven uur (cijfers TNO). Er zijn nog meer fysieke voordelen. Wandelen versterkt je botten en spieren en verlaagt de bloeddruk. En wandelen is goed voor de biologische klok, je gaat er beter van slapen.

Briljante oplossingen
Een korte wandeling vermindert stress. Niet alleen om dat je er even uit bent, maar omdat het deel in je brein dat actief is bij stressregulatie (de prefrontale cortex) wordt geactiveerd door lichaamsbeweging, aldus Eric Scherder, hoogleraar neuropsychologie aan de VU.

Deze hoogleraar ziet nog een voordeel voor de hersenen; de meest spectaculaire. Jij hebt ‘m vast zelf ook wel eens ervaren. Je bent al een paar dagen aan het piekeren over een probleem met een klant. Bijvoorbeeld met het toepassen van een rekenkundig computerprogramma. Je komt er maar niet uit. Tot je tijdens een wandeling ineens de oplossing bedenkt: zó eenvoudig, dat je eigenlijk niet meer begrijpt waarom je hier niet eerder op bent gekomen.

Dat komt, aldus professor Scherder, omdat door de activiteit ons ‘default netwerk’ in de hersenen wordt geactiveerd. Die kan als het ware diverse soorten informatie aan elkaar knopen en op een andere manier rangschikken, waardoor je oplossingen ziet en creatieve dingen kunt bedenken. Het ontstaan van deze extra ruimte in de hersenen bij beweging is wetenschappelijk aangetoond door Stanford University (VS). Daar hebben ze experimenten gedaan met de variabelen lopen/niet lopen en binnen-/buitenlucht. De lopende mensen waren overduidelijk creatiever, ook al had dat lopen binnen plaatsgevonden op de loopband.

Niet te hard lopen
Dus zit je weer een keer helemaal vast, ga dan even een stukje wandelen. Dat kan natuurlijk ook wanneer je je in een creatief proces met collega’s bevindt. Samen een stuk lopen en brainstormen, dat werkt geweldig. Je bent zeker niet de enige, Steve Jobs van Apple stond bekend om zijn wandelvergaderingen! Nog één tip van een reclamemaker: loop niet te hard. Dan moet je veel te veel bezig zijn met het controleren van je ademhaling en je hartslag, zoals sporters doen. Er is dan niet meer genoeg ruimte meer in je brein voor creativiteit.

Misschien is dit ook leuk om te lezen:

- Reflecteren is leren

- Op vakantie? Keuzestress!

- Onmogelijke keuzes: wat kies jij?