030 – 693 23 48

Vier tips om Facebook in te zetten voor personal branding

21-06-2017

Ken je dat?
Een collega of een klant met wie je veel contact hebt, nodigt je uit om vrienden te worden op Facebook. Knus, nog meer met elkaar delen! Maar eigenlijk zit je helemaal niet zo te wachten op deze vermenging van werk en privé. Want Facebook, dat is persoonlijk toch?

Tien miljoen gebruikers
Waarom zou je Facebook niet zakelijk inzetten? In Nederland stijgt het aantal gebruikers nog steeds (in 2017 naar meer dan tien miljoen!*) en we brengen veel tijd door met ‘Facebooken’. Daarnaast doen we graag zaken met iemand die we kennen en vertrouwen. Dus… waarom zou je jouw Facebookaccount niet zien als een groot netwerk met veel potentie? Het is even een andere manier van denken, maar zo laat je op een luchtige manier aan de buitenwereld zien waar jouw passie en expertise zit. En wie weet ontdek je door je Facebookvriendschap gedeelde interesses.

"Ik zag een beetje op tegen dat gesprek met de CEO van een belangrijke prospect. Maar op zijn Facebook had ik gezien dat hij -net als ik- naar het North Sea Jazz festival was geweest het weekend ervoor. Ons gesprek begon daardoor heel ontspannen."

Tips
Veel mensen vinden Facebook op deze manier inzetten een beetje eng en dat is heel begrijpelijk. Je geeft jezelf toch op een bepaalde manier bloot. Maar dat is tegelijkertijd ook de kracht ervan: het is een uitstekend middel voor personal branding.
De volgende learnings kunnen je daarbij helpen:

  1. Deel je vrienden in (doel)groepen. Per post kun je nu bepalen wie wat ziet. Wanneer je je verdiept in de privacy-instellingen van Facebook, neemt het gebruiksgemak en het vertrouwen enorm toe.
  2. Geen zin om de weekendverhalen te lezen van die ene collega die tip 1 nog niet zo goed heeft begrepen? Zet ‘m uit! Zonder iemand te ontvrienden, kun je instellen dat je zijn of haar berichten niet meer ziet in je tijdlijn.
  3. Iets wat écht privé is, kun je beter niet op internet zetten. Niet op Facebook, nergens op het web. Bedenk dat er altijd een schermafbeelding gemaakt kan worden, die kwaadwillenden kunnen delen.
  4. Facebook krijgt nog wel eens kritiek over de privacyregels. Je moet toestemming geven dat Facebook mag beschikken over jouw content. Maar de enige reden waarom dat nodig is, is omdat deze anders niet kan worden gedeeld. Facebook bestaat bij de gratie van óns vertrouwen. Reken maar dat ze dat niet zullen schaden.