Van metoo naar een veilige bedrijfscultuur

22-08-2022

Wft’s, PE’s, Estate Planning, Schuldhulpverlening; de mogelijkheden zijn eindeloos als het op financiële vakopleidingen aankomt. En dat is maar goed ook, want als organisatie wil je de kennis van jouw medewerkers op orde hebben. Maar vergeet niet dat ook de soft skills van de medewerkers en de algehele bedrijfscultuur aandacht verdienen. Thijs Hammann, Accountmanager bij Lindenhaeghe, licht dit toe aan de hand van een klantcase.

Van #metoo naar een veilige bedrijfscultuur

Hoe belangrijk het is om aandacht te schenken aan de bedrijfscultuur, heeft Thijs ondervonden toen hij enige tijd geleden in gesprek ging met een klant over nieuwe opleidingsmogelijkheden binnen het bedrijf. ‘Tijdens het klantgesprek merkte ik dat er meer speelde, maar ik kon er niet direct de vinger op leggen. Na wat doorvragen, bleek dat er grensoverschrijdend gedrag had plaatsgevonden binnen het bedrijf en dat de prioriteit van het bedrijf daarom niet lag bij het starten van een opleidingstraject.’

Ethiek en integriteit

Ondanks dat dit voor de klant niet voelde als het juiste moment voor het starten van een opleidingstraject, bleek dit wel de aanleiding voor de vorming van een nieuwe Ethiek- en Integriteitstraining. Thijs legt uit; ‘Lindenhaeghe is écht partner in complete ontwikkeling, dus ook bij zulke problematiek kunnen wij altijd meedenken in wat we kunnen betekenen. Wij zijn aan de slag gegaan met het vormen van speciaal trainingstraject. In deze training was een veilige bedrijfscultuur het uitgangspunt. Wat is daarvoor nodig? Wat vinden medewerkers wél ethisch verantwoord en wat niet? Waar ligt die scheidslijn en hoe ga je ermee om als deze per medewerker varieert? Het zijn allerlei uitdagingen waar organisaties de afgelopen periode mee te maken hebben gekregen.’ Maar om die behoefte in de eerste plaats in beeld te krijgen, is een goede klantrelatie wel essentieel.

Een goede klantrelatie

Thijs geeft aan waar een goede klantrelatie aan moet voldoen; ‘Ten eerste ligt de verantwoordelijkheid bij de accountmanagers. Zij zijn degene die het vertrouwen moeten winnen, de vragen moeten stellen en zelf ook de kwetsbaarheid moeten tonen. Ga na bij de klant; waar lopen jullie tegenaan? Hoe kunnen wij jullie helpen? Wanneer de uitvraag in orde is, hebben wij helder wat er speelt en kunnen wij ook écht meedenken met de klant.’

Van probleem naar oplossing

Met een goede klantrelatie als basis kan de behoefte van de organisatie in kaart gebracht worden. En dat is nodig om uiteindelijk een passend ontwikkeltraject te kunnen bieden. Welke ontwikkeling hebben de medewerkers, maar ook de organisatie, nodig? Veel bedrijven zijn geneigd om te blijven hangen in vakkennis, terwijl soms de behoefte bij vaardigheden, persoonlijke ontwikkeling of bedrijfscultuur ligt. Als partner in complete ontwikkeling kan Lindenhaeghe daarin te allen tijde meedenken. En daarin wordt verder gekeken dan het standaard opleidingsaanbod, vertelt Thijs. ‘Wij hebben een groot netwerk aan professionals en werken altijd met mensen uit het vakgebied. Dus ook het vormen van nieuwe trajecten op basis van de behoefte van de organisatie is altijd mogelijk.’

Wilt u in contact komen met onze Maatwerk-afdeling om de mogelijkheden in opleidingstrajecten te bespreken? Neem contact op via maatwerk@lindenhaeghe.nl.