• Delen:

Specialisatie bij Wft-adviseur ontbreekt

30c0285c76f439e9e09291e6d81e49f3_medium.jpg

Een Wft-adviseur is feitelijk een basisarts die zich bewust niet specialiseert. Dat is funest voor de adviseur, de markt én de klant: de klant wordt afgescheept met een niet-integraal advies, de adviseur verliest zijn bestaansrecht en het resultaat is uitholling van het adviesvak.

Herkenbaar?
Het is de teneur van het (landelijke) nieuws, de (financiële) blogs en de vakmedia. De boodschap is steeds hetzelfde, specialisatie bij de financieel adviseur ontbreekt. Echter het wisselt bij wie de verantwoordelijkheid wordt gelegd. Soms zijn het de registers en keurmerken die het moeten ontgelden (die communiceren niet en hebben een identiteitsprobleem), soms is het de adviseur (die blijft teveel hangen in het Wft-PE-stelsel) en soms is het de opleider (die doet te weinig met adviesvaardigheden).

Klant wil niet betalen
Minder vaak, maar toch ook nog regelmatig, gaat de vinger in de richting van de (eind)klant. Die wil wel advies, maar hij of zij wil er niet voor betalen. Het lijkt wat banaal, de eindklant de schuld geven en het afdoen als een financiële kwestie, maar wie wat verder kijkt, ziet een interessant patroon. Het is namelijk niet zozeer dat de klant niet wil betalen, hij weet niet waarvoor hij betaalt. CentERdata deed er onderzoek naar en constateerde: de klant heeft nog altijd geen idee op basis waarvan hij zijn financiële keuzes moet maken.

Communicatie-issue
Dat maakt deze advieskwestie opeens een communicatie-issue. En volgen we de lijn op deze manier terug naar het begin van het probleem, dan biedt dit perspectief. Want: wanneer de eindklant beter geïnformeerd wordt, is hij wellicht eerder bereid voor het advies te betalen. Waarop de ‘basisarts’ mogelijk meer redenen heeft om weer de boeken in te duiken (die de opleider allang voor handen heeft).

Wat wil de klant?
Geen kwestie van vingers wijzen dus, maar gezamenlijk een communicatieplan opstellen. En daarbij alle stakeholders betrekken. De overheid, de marktpartijen én de eindklant. Want heeft iemand al eens gevraagd wat hij of zij nou precies wil?

Of waren we allemaal te druk met bedenken hoe wij het allemaal (niet) zouden willen?

Welke vervolgopleiding past bij jou? Doe onze keuze-test en ontvang een digitaal advies.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Terug naar nieuwsoverzicht
Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Op Lindenhaeghe.nl maken we gebruik van cookies om jou de beste ervaring te geven op onze website, voor webstatistieken en advertentiecampagnes.
Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken, zoals Doubleclick.

Ga je akkoord met onze cookies? Onder ‘Meer informatie’ lees je meer over onze cookies.

Akkoord & sluiten Meer informatie
Loading page...