030 – 693 23 48

“Omgaan met verandering geldt ook voor organisaties zelf”

12-11-2019

Rachid el Guebli over ‘future skills’ en de financiële branche

Rachid el Guebli is accountmanager bij Lindenhaeghe/Match and More. In die rol adviseert hij banken en andere financiële instellingen over de persoonlijke ontwikkeling van hun medewerkers en trainingen die hierbij aansluiten. Als geen ander weet hij wat de ontwikkelingen en uitdagingen zijn waar de financiële branche nu mee te maken heeft en die in de toekomst gaan spelen. Rachid: “We moeten niet alleen kijken naar de toekomst, maar vooral ook oog hebben voor wat mensen nú nodig hebben om hun werk te kunnen doen.”

Omgaan met verandering
Rachid ziet twee ‘rode draden’ als het gaat om ontwikkeling van medewerkers. De eerste is ‘omgaan met verandering’. Rachid: “Binnen banken en financiële instellingen verandert er veel. Voor medewerkers brengen veranderingen onzekerheden en emoties met zich mee. Deze emoties kunnen hun gedrag en keuzes beïnvloeden. Het is heel belangrijk dat medewerkers een positieve mindset behouden. Daardoor zien ze nieuwe kansen en laten ze zich niet leiden door teleurstelling en angst.”

Maar een positieve mindset behouden is niet makkelijk, erkent Rachid. “Sommige veranderingen kunnen zeer ingrijpend zijn, zowel privé als zakelijk. Mensen die daar moeite mee hebben, raad ik aan daar snel mee aan de slag te gaan. Door bijvoorbeeld een training of cursus te volgen, of te praten met anderen die met veranderingen te maken hebben of hebben gehad. Ontwikkelingen staan niet stil. Als mensen in de financiële branche willen blijven werken, moeten ze mee.”

Wil je leren hoe je een positieve mindset behoudt bij verandering en onzekerheid en hoe je nieuwe kansen kunt benutten? Bekijk de Training Omgaan met Verandering

Commerciëlere houding
Rachid merkt dat veel veranderingen te maken hebben met houding en gedrag. “En dat er een meer commerciële houding van mensen wordt verwacht. Rachid: “Ik heb het dan niet alleen over het verkopen van producten, maar vooral over het aangaan van een langdurige relatie met klanten. Er is tegenwoordig zoveel keus. Als de klant niet krijgt wat hij of zij verwacht gaat deze naar de concurrent.”

“Een klant kiest vooral op basis van kwaliteit, gevoel en vertrouwen. Neem bijvoorbeeld een hypotheekaanvraag. Een klant kiest niet altijd voor de allerlaagste rente, wat uiteraard wel wordt meegenomen in de keuze. Maar het hebben van een goed gevoel bij een adviseur weegt negen van de tien keer zwaarder. Een adviseur die vertrouwen bij de klant weet te creëren waardoor deze terugkomt is echt bezig met een langdurige relatie. Dit is in mijn ogen daadwerkelijk commercieel bezig zijn, in tegenstelling tot de adviseur die eenmalig producten verkoopt aan de klant en deze vervolgens ‘uit het oog’ verliest.”

Ben je back-office, binnendienst of administratief medewerker en wil je leren hoe je een meer commerciële en proactieve rol kunt vervullen? Bekijk de Opleiding Client Officer

Ambassadeurschap
Ambassadeurschap speelt in de ogen van Rachid een hele belangrijke rol in de verandering die de branche doormaakt. Mensen zouden zichzelf de vraag moeten stellen: ben ik (nog) trots op het bedrijf waar ik voor werk? “Het antwoord straal je namelijk uit naar jouw klant en omgeving. Dit kan dus negatief of juist positief zijn. Als jij trots bent zul je, naast gelukkiger in je werk, ook succesvoller zijn in wat je doet. En laat jouw trots zien, in je netwerk, wees zichtbaar op social media en laat iedereen weten wat je doet.”

Business komt niet meer vanzelf binnen, geeft Rachid aan. Vroeger ging je meteen naar je eigen bank voor een hypotheek of andere financiële vraagstukken. Dat is niet meer zo, er is veel meer concurrentie. Adviseurs moeten hun eigen netwerk creëren en samenwerkingen opzoeken met bijvoorbeeld gemeenten en makelaars. Rachid geeft een voorbeeld: “Werk je bij een bank? Zorg dan dat de hele sportvereniging, school en andere clubs weten dat ze zich bij jou kunnen melden voor hun financiën. Jij of een collega kan ze verder helpen!”

Generatieverschillen
Rachid ziet ook een generatiekloof ontstaan. Hij legt uit dat de ervaren generatie over het algemeen wat meer moeite met verandering heeft, terwijl het volgens de jongere generatie niet snel genoeg kan. Rachid: “Dit is wat mij betreft de tweede ‘rode draad’. Beide generaties zijn hard nodig. Ik vind dat er vaak meer aandacht wordt besteed aan de jongere generatie, want zij zijn de toekomst. Natuurlijk zit hier een kern van waarheid in. Maar maakt dit de ervaren generatie minder belangrijk? Juist de ervaring die zij met zich meebrengen is voor iedere organisatie van ontzettend grote waarde.”

Bovenstaand wordt geïllustreerd met een voorbeeld: “Een manager zei ooit tegen mij: ‘’Mijn team bestaat uit twee teams; oud en jong’’. Het is voor de manager een uitdaging om die twee groepen op één lijn te krijgen. De jongere generatie, voornamelijk millennials, heeft veel minder moeite met verandering. Het nadeel is echter dat ze vaak geen geduld hebben. Ze willen snel groeien. Ambitieus zijn is mooi, maar het ontbreekt hen soms aan zelfkritiek. Ze vragen zich te weinig af of ze ergens daadwerkelijk klaar voor zijn. Het is dus zaak om ze te blijven uitdagen en motiveren. Het is in deze tijd al een heel karwei om (goede) medewerkers te vinden, maar ze houden schijnt soms nog moeilijker te zijn. Voor millennials geldt vaak: kunnen ze binnen jouw bedrijf niet verder? Dan gaan ze naar een ander.”

Wil je leren hoe je millennials binnen jouw organisatie tot bloei laat komen en hoe je omgaat met generatieverschillen? Bekijk de Training Leidinggeven aan Millennials

Omgaan met verandering voor organisaties
Kortom, omgaan met verandering geldt niet alleen voor medewerkers, maar ook voor organisaties zelf, aldus Rachid. Hier spelen leidinggevenden een belangrijke rol. Aan hen de taak om medewerkers mee te laten gaan met de verandering en hen te blijven motiveren. Maar als iemand echt niet wilt, moet de manager dit durven benoemen, geeft Rachid aan. “Een mogelijke oplossing is de medewerker te helpen bij het vinden van een andere job of door hem of haar de mogelijkheid te bieden om zich verder te ontwikkelen. Veel organisaties stellen een opleidingsbudget beschikbaar waarmee medewerkers hun kennis en vaardigheden kunnen vergroten. Een mooie ontwikkeling, wat mij betreft. Zo kunnen medewerkers groeien en verder in een nieuwe rol die beter bij hen past.”

In de financiële branche gaat er de komende jaren veel veranderen. Wat zijn de ontwikkelingen en welke vaardigheden heb jij straks écht nodig? Je leest het in ons (gratis) online magazine.