030 – 693 23 48

Nooit uitgeleerd als het gaat om sociale vaardigheden

20-02-2020

Een hoger EQ door de vijf componenten van emotionele intelligentie

Op internet word je er mee overspoeld: sociale vaardigheden die je nodig hebt om goed te functioneren op de werkvloer. Persoonlijke ontwikkeling lijkt bijna nog belangrijker geworden dan vakkennis.

Tja, werken doe je meestal samen met anderen. Bij de mens zit ingebakken dat we graag bij de groep willen horen, dat is evolutionair zo bepaald. Samenwerken, anderen aansturen, de beste versie van jezelf worden, het begint al vanaf je vroegste jeugd. Vanaf de peuterleeftijd leer je hoe je met anderen moet omgaan en je moet gedragen in een groep.

Niet bij iedereen loopt dat proces volgens het boekje. Heb jij bepaalde ontwikkelingsprocessen overgeslagen, dan kost dit jouw misschien meer moeite. Het ligt er maar net aan of je veel hebt kunnen oefenen toen je opgroeide en of je de juiste rolmodellen hebt gehad. Ook je karakter kan meespelen.

Een troost: Je bent niet de enige en gelukkig ben je op dit vlak nooit uitgeleerd. Jouw leerschool: het leven zelf! Je persoonlijkheid blijft zich, als je er voor openstaat, je hele leven ontwikkelen. Dagelijks kom je weer in nieuwe situaties terecht waarin je jouw sociale vaardigheden kunt oefenen. En, hoe goed je er ook in bent, het kan altijd beter.

De mate waarin je sociale vaardigheden hebt ontwikkeld, noemen we emotionele intelligentie (EQ). Dat EQ kan dus nog flink stijgen, ook al ben je volwassen. Je EQ bestaat uit vijf componenten* die elkaar aanvullen en/of versterken. Door je hiervan bewust te zijn en te oefenen in elke situatie waarbij andere mensen betrokken zijn, kun je jouw EQ verhogen. De 5 componenten van EQ zijn:

1. Zelfbewustzijn
Dit betekent simpelweg: ken jezelf. Hoe reageer jij in bepaalde situaties? Word je boos of juist bang? Wat doe jij met kritiek? Enzovoort. Dat klinkt simpel, maar je eigen emoties (her)kennen is onmisbaar bij de andere componenten.

2. Zelfregulatie
Dit gaat niet alleen over het herkennen van je emoties, maar ook in staat zijn er iets mee te doen. Of juist niet. In staat zijn tot zelfregulatie betekent ook dat je kunt inschatten of iets goed voor jou is. Bijvoorbeeld: ik ga niet alle Facebook-posts lezen van mijn ex, want daar voel ik me niet beter door.

3.Empathie
Niet alleen het herkennen van je eigen emoties is belangrijk, ook het herkennen van die van anderen. Heb jij het in de gaten wanneer iemand zich niet op zijn gemak voelt? Met een beetje inlevingsvermogen kom je een stuk verder. Dan begrijp je een ander beter en kun je jouw eigen gedrag hierop aanpassen.

4. Motivatie en optimisme
Je kunt je motivatie halen uit externe factoren, zoals je salaris, status of een compliment. Wat veel beter werkt, is interne motivatie. Als jij zelf kiest voor een bepaald project en het niet doet omdat een ander dat van je vraagt, heb je veel meer drive om het te doen. Mensen met een hoge EQ staan positief in het leven, hebben het vermogen zichzelf te motiveren en zijn niet snel uit het veld te slaan.

5. Socialisatie
Het vijfde, misschien wel moeilijkste component is de wijze waarop je anderen en bepaalde situaties kunt beïnvloeden. Mensen met een hoge emotionele intelligentie kunnen goed omgaan met zowel bekenden als onbekenden. Doordat zij in staat zijn om hun eigen emoties te regulieren, kunnen zij ook goed de emoties van anderen hanteren. Dit heeft niets te maken met controle, maar met begrijpen hoe jij, samen met anderen, je doelen bereikt. Anderen overtuigen van jouw ideeën, een groep een bepaalde kant op krijgen of omgaan met een conflict. Hier komen de eerste vier componenten samen.

* Gebaseerd op het model van sociale intelligentie van Daniel Goleman (bron: The New York Times)

Door zelfinzicht en het ontwikkelen van deze 5 componenten verhoog je je EQ en zorg je voor meer succes in je leven en werk. Heb je daar hulp bij nodig? Ga naar onze poll en kies welke skills jij dit jaar wilt verbeteren. Wij geven je advies.

Ga naar de poll