• Delen:

Minister pleit voor categorisering financieel adviseurs

357efe4b94f6e2fc019405c6c5393703_medium.jpg

Het jaar is nog maar net begonnen, toch is alweer genoeg om over te praten.

Dat begon al met de aankondiging van een haalbaarheidsstudie rond een alternatief PE (Wft)-systeem. Het initiatief van het Verbond van Verzekeraars kon rekenen op flink wat bijval. Vervolgens was er de brief van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), die leidde tot veel onduidelijkheid en telefoonverkeer rond de vraag wie er nou wél of niet nog een PE-examen vóór 1-4-2019 moet doen. En als klap op de vuurpijl bereikte ons vorige week het bericht dat minister Hoekstra de financieel adviseurs wil gaan onderverdelen in drie categorieën: de onafhankelijke, de zelfstandige en de verkoopadviseur.

Op dat laatste bericht gaan we wat dieper in. Want wat is het idee achter deze nieuwe categorisering? En wat wil de minister ermee bereiken?

Wil de échte adviseur nu opstaan?
Volgens de minister gaat het opdelen van de ‘groep’ adviseurs zorgen voor meer inzicht aan de kant van de klant. Het geeft antwoord op de vraag: ‘Wie heb ik tegenover mij? En hoe onafhankelijk is deze persoon?’. Er is immers een verschil tussen een verkoopadviseur - die werkzaam is bij de bank of verzekeraar en veelal alleen ‘eigen’ producten adviseert - een zelfstandig adviseur en een onafhankelijk adviseur. Het onderscheid tussen de twee laatste, legt de minister uit, is gemaakt ‘omdat een zelfstandig dienstverlener niet altijd zal kwalificeren als onafhankelijk’.

Wisselende reacties
De reacties op het voornemen van de minster variëren van ‘wat een goed nieuws’ tot ‘oplossen van een probleem dat niet bestaat’. Het merendeel van de professionals lijkt zich aan de sluiten bij de stelling dat ‘echte onafhankelijkheid’ niet bestaat en dat daarmee deze indeling geen bestaansrecht heeft. Het idee om een bank-adviseur apart te categoriseren vindt hier en daar wel bijval omdat er in dat geval echt een ander belang is: het eigen product staat hier immers voorop, daardoor verdwijnt de klant per definitie naar de achtergrond.

Wat schiet de klant hiermee op?
De meeste reacties op het nieuwe plan van de minister gaan over de vraag of de maatregel daadwerkelijk iets gaat betekenen voor de eindklant. Zal deze door deze nieuwe onderverdeling écht een beter inzicht krijgen in de onafhankelijkheid van de adviseur? En zo ja, zal dit de klant dan ook kritischer naar de adviseur laten kijken? Een relevante vraag.

Wordt vervolgd.

Lees hier meer over de nieuwe plannen van de minister.

Naar onze opleidingen.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Terug naar nieuwsoverzicht
Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Op Lindenhaeghe.nl maken we gebruik van cookies om jou de beste ervaring te geven op onze website, voor webstatistieken en advertentiecampagnes.
Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken, zoals Doubleclick.

Ga je akkoord met onze cookies? Onder ‘Meer informatie’ lees je meer over onze cookies.

Akkoord & sluiten Meer informatie
Loading page...