030 – 693 23 48

MiFID II: Gecertificeerd adviseur aantrekkelijk voor belegger

12-01-2021

Welke rol speelt de adviseur voor de klant?

Beleggen zit de meeste mensen niet in het bloed, ook al menen sommige klanten dat ze er van nature in excelleren. Ook een hoog opleidingsniveau of enige ervaring met beleggen wil niet zeggen dat mensen de complexe beleggersmarkt kunnen doorgronden. Een financieel adviseur die volgens de Europese richtlijn MiFID II werkt, kan klanten door het labyrint van mogelijkheden en missers leiden en de juiste keuzes voor hen maken.

Transparantie van de beleggersmarkt en klantbescherming zijn speerpunten van de richtlijn MiFID II -Markets in Financial Instruments Directive-, die in 2018 werd ingevoerd. Financieel adviseurs die klanten informeren of adviseren over beleggen en beleggingsproducten, moeten onder andere aantonen dat ze de beste resultaten voor een specifieke klant voor ogen hebben. Informatie-, rapportage- en bewaarverplichtingen zijn aangescherpt en er moet zorgvuldig met klanten worden gecommuniceerd. De richtlijn stelt tevens een geschiktheidstoets voor klanten verplicht.

MiFID II heeft een grotere reikwijdte dan haar voorganger uit 2008, die puur op beurzen, handelshuizen en beleggingsondernemingen was gericht. Ook het adviseren van producten met een beleggingscomponent, zoals beleggingshypotheken, valt in principe onder de richtlijn. Het nationaal regime in Nederland biedt vermogens-, pensioen- en hypotheekadviseurs echter vrijstelling van een deel van de MiFID-II-eisen. Daarvoor is een nationaal-regime-registratie noodzakelijk.

Betrouwbare partner
Toch is het voor alle financieel professionals die beleggingen of beleggingsproducten adviseren een groot voordeel als ze het MiFID-examen behalen en hun vakbekwaamheid in het DSI-register laten bijschrijven. Het geeft klanten de garantie dat ze zakendoen met een betrouwbare en vakkundige partner. Daarnaast kunnen adviseurs zich verder specialiseren en hun zakelijke en particuliere klanten van een uitgebreide financiële dienstverlening voorzien.

Francis van Westrenen, opleidingscoördinator bij Lindenhaeghe, ziet naast kennisverrijking nog een meerwaarde van het volgen van het MiFID-examen: het verbeteren van de adviesvaardigheden. “De adviseur is de ogen en oren van de klant in de beleggingswereld, het is dus van belang dat hij of zij investeert in klantcontact. Overigens, de AFM benadrukt dat het goed leren kennen van de klant onder de Wft-zorgplicht valt. Het kan ook niet anders als je een passende beleggingsportefeuille wilt en moet aanbieden. Alleen met compleet inzicht in de situatie van een klant kun je vragen over beleggingsdoelstellingen, gevolgen, risico’s en resultaten voor de korte, middellange en lange termijn beantwoorden.”

Nazorg
Advies stopt natuurlijk niet bij de samenstelling van een beleggingsportefeuille. Beleggingen reageren op de veranderingen in de markt en op wereldschokkende gebeurtenissen en de economie is continu in beweging. De klant kan na verloop van tijd van gedachten veranderen, bijvoorbeeld omdat zijn of haar omstandigheden zijn veranderd. Een adviseur moet dus actief met klanten blijven overleggen en zo nodig bijsturen. “Doorlopende nazorg is enorm belangrijk”, zegt Francis van Westrenen. “Vaak gaat de adviseur jaarlijks in gesprek met zijn klant, maar hierover kunnen ook andere afspraken worden gemaakt. Het behalen van de doelstellingen van de klant blijft een permanent aandachtspunt.”

Binnenkort lees je meer over de meerwaarde van MiFID-II-opleidingen.

Lees ook MiFID II: Een financiële richtlijn voor Europa.

Of MiFID II: Beleggingsklant aan de hand nemen.