MiFID II: Beleggingsklant aan de hand nemen
15-12-2020
Wat is het belang van de klant?

Neem plaats aan de pokertafel en zet een vermogen in. Je kent de spelregels niet en weet niet wat de kaarten betekenen, maar op basis van een portie geluk hoop je een leuk bedrag te winnen. Zo’n aanpak heeft weinig kans van slagen, maar toch stappen sommige mensen op die manier de beleggingswereld in. Europese richtlijn MiFID II bepaalt dan ook dat beleggingsadviseurs hun klanten zorgvuldig moeten begeleiden bij het maken van keuzes.
If it is too good to be true, it probably is, luidt een gevleugelde uitspraak. Niettemin willen veel mensen geloven dat voor hen een uitzonderlijk rendement is weggelegd. Ze raken vervolgens hun inleg kwijt in Ponzi-schemes of boilerrooms. Ook mooie beloften over investeringen in (buitenlandse) projecten en vastgoed kunnen de hoofden van beleggers op hol brengen. De afgelopen jaren zijn daar digitale verleidingen als binaire opties en de handel in cryptovaluta bijgekomen.
Er zijn talloze valkuilen en voetangels voor beleggers; juist daarom is professionele begeleiding van een beleggingsadviseur onmisbaar. De Europese richtlijn voor beleggingsservices MiFID II -Markets in Financial Instruments Directive- uit 2018 legt daar de nadruk op, want uit de evaluatie van voorloper MiFID bleek dat verkoop nog te vaak voorrang kreeg. Er worden nu eisen gesteld aan vakbekwaamheid van beleggingsexperts met klantcontact. Beleggingsondernemingen moeten daarnaast aantonen dat ze het beste resultaat voor hun klanten vooropstellen.
Open en eerlijk gesprek
Een financieel adviseur moet een klant aan de hand nemen en door de ondoorzichtige beleggingswereld leiden, stelt Francis van Westrenen, opleidingscoördinator bij Lindenhaeghe en oud-trainer Wft Vermogen en Wft Pensioen. “Als je een nieuwe auto koopt, wil je alles over het product, de prijsopbouw, de garage en de extra’s weten. Waarom zou dat bij beleggingen, waar vaak veel meer geld in omgaat, anders zijn? Het is aan een adviseur om alle mogelijke gevolgen de revue te laten passeren. Zelfs als een klant per se voor risicovolle beleggingen wil kiezen. Wellicht past dit niet eens bij de situatie van de belegger.”
Een klantbeeld bepalen aan de hand van een standaard vragenlijst is volgens Francis van Westrenen verre van toereikend. “Daar rolt dan een profiel uit met de strategieën defensief, neutraal of offensief. Het zegt niets over resultaten van beleggingen en hoe het werkt. In deze zeer complexe wereld komt het op adviesvaardigheden aan. Een adviseur moet een paar uur uitrekken om een open en eerlijk gesprek met klanten te voeren en vooral heel goed te luisteren. Doorvragen is ook van essentieel belang. Is beleggen echt wat de klant wil?”
Scherp toezicht
AFM houdt in het kader van MiFID II scherp toezicht op beleggersbescherming en de transparantie van de markt. De financiële waakhond vindt het belangrijk dat, naast risico’s, ook aandacht wordt besteed aan inzicht in het behalen van doelstellingen voor de klant, verdeling van het vermogen over de diverse beleggingscategorieën en kostenspecificatie. Als de AFM een overtreding vaststelt, kan ze de vergunning intrekken of het betreffende bedrijf een boete opleggen.