Lindenhaeghe on Tour: Start your engines

23-06-2021

Lindenhaeghe on Tour is een initiatief van opleidingsinstituut Lindenhaeghe. Tijdens Lindenhaeghe On Tour gaat algemeen directeur Ewald Bary de weg op om kennis te verzamelen en inspiratie op te doen. Hij voert gesprekken met bekende en minder bekende branche- en vakgenoten over verschillende onderwerpen.

Deze week: in gesprek met Willem Vreeswijk (VVP | NFF) over Duurzaamheid, het streven naar een bedrijf met een ziel én de tweestrijd tussen sociale cohesie en angst.

Willem, na 25 jaar in loondienst bij VVP ben jij met de overname van het nieuwsplatform in 2019 ‘eigen baas’ geworden. Hoe voelt dat nu?

Gek genoeg is er voor mijn gevoel niet zo heel veel veranderd. Mijn missie is nog steeds: nieuws brengen, inspireren en mensen verbinden. Ik werk nog steeds even hard. Ik ging en ga altijd voor de volle 100%. En een vrije rol had ik altijd al. Eigenlijk ben ik altijd een ondernemer geweest, maar in mijn eentje had ik die stap naar volledige autonomie misschien niet gezet. Mijn collega’s van VVP gingen mee. Als je ergens samen in gelooft, vul je elkaar aan. Kun je het verschil maken.

"Corona bracht ons ook mooie dingen. Ik kan nu elke ochtend de hond uitlaten. Daar had ik vroeger geen tijd voor. Nu wel, ook al werk ik nog steeds hard."

En je was net lekker op weg toen het virus uitbrak.

Ja. En ondanks - of juist dankzij - corona ging het met VVP als nieuwsplatform heel goed. Een voorbeeld: onze kennisevents zetten we om in Specials, specialistische magazines, die onze doelgroep supergoed leest. We bereikten een veel groter publiek dan we met een event ooit zouden doen.

Dan meteen een brug naar ‘straks’: hoe zie jij de toekomst? In het algemeen en meer specifiek: van onze sector?

Ik zie heel duidelijk twee richtingen. De ene richting roept om duurzaamheid, om oplossingen voor de problemen van deze tijd zoals klimaatverandering en grote verschillen tussen arm en rijk. Je ziet sociale cohesie optreden: mensen wíllen het anders. Nu is het moment.
Aan de andere kant zie je de angst toenemen. Mensen dreigen hun baan te verliezen of moeten kijken naar hoe ze overleven. En die twee tendensen werken elkaar tegen. Kies je voor jezelf, ben je behoudend of sluiten we een pact en gaan we voor ‘het grote geheel’, gericht op de toekomst? Mijn optimisme gelooft in dat laatste.

Maar wat als iedereen denkt: nou dat was het dan weer. We gaan gewoon door waar we gebleven waren?

We gaan eerst naar de Summer of Love. Daar ben ik van overtuigd. En voor even is dat prima. Maar daarna moet er wat gebeuren. Corona heeft dingen op scherp gezet, dus de discussie komt evengoed wel: wordt het sociaal en duurzaam of angst en ikke?

Hoe zetten we die stap naar sociaal en duurzaam?

In eerste instantie moeten we terug naar de basis. Economie komt van het Griekse Oikos (huis) en Nomos (regels). Dus letterlijk, huishoudkunde. We moeten terug naar ons huis en naar de regels. Die regels moeten we opnieuw met elkaar afstemmen. Wat betekenen die regels in onze maatschappij? Want je kunt pas iets managen, dat geldt ook voor een crisis en de economie, als je de regels kent. Verder ga ik ervanuit dat de meeste mensen deugen – denk aan dat boek van Rutger Bregman – dus met elkaar kunnen we daar een succes van maken. Ik zou hier een bijdrage aan willen leveren; door mensen met elkaar hierover te laten praten. En dan hoop ik dat ik snel overbodig word en dat het praten leidt tot iets beters.

En welke rol speelt de financiële sector daarin?

Onze sector heeft de macht, de middelen en de ondernemers om de stap naar een betere toekomst een boost te geven. Als we mensen willen verbinden, kunnen wij met onze kracht veel betekenen. Het bewustzijn is nu groter dan ooit, dus juist nu moeten we die stap naar een betere toekomst zetten.

Je sprak eerder over duurzaamheid. Hoe zie je dat in dit verband?

Duurzaamheid wordt vaak gezien als ‘groene planeet’. Afbreekbaar = duurzaam. Afbreekbaar is maar één aspect van duurzaam, dingen eindeloos opnieuw opbouwen, dat is duurzaam! Het is meer dan een groene planeet, het gaat over duurzame relaties, duurzame medewerkers en hoe je jezelf ontwikkelt. In VVP – zowel online als in onze specials - zul je dit steeds meer gaan zien. Duurzaamheid moet geen trend zijn of een middel om meer te verdienen. Je kunt pas duurzaamheid ‘verkopen’ als je het echt bent. Dat begint bij jezelf. Bij de beursgenoteerde bedrijven is hun duurzaamheid heel laag. Aandeelhouders doen niet echt mee en zijn nauwelijks betrokken. Maar deze bedrijven moeten ook echt gaan meedenken in hoe we de economie anders gaan inrichten. Die bewustwording bij de CEO’s komt er wel. Deze toestand van eeuwigdurende groei is eindig en dan zal er toch écht een ander model moeten komen.

Is deze epidemie groot genoeg om deze verandering in gang te zetten of moet er nog meer gebeuren?

Ik zie grote bedrijven vaak nog vanuit angst regeren. Dat zal nog wel even zo blijven. Alleen het omver kegelen van het verleden is niet genoeg. Dan komt er gewoon weer een nieuw iets. Ik denk dat bedrijven waar de angst regeert, uiteindelijk ten onder gaan. Dan komen er verschuivingen. Maar of dat dieptepunt nu al bereikt is, dat weet ik niet. Misschien moet daar nog wel een epidemie overheen. Of erger. Dat hoop ik niet, maar ik sluit het niet uit.

Wat kunnen bedrijven maar ook individuen vandaag doen om de verandering in te zetten?

Ga het gesprek met jezelf aan. Investeer in jezelf en bepaal wat echt belangrijk voor je is. Dan kun je daarna kijken naar je bedrijf: wat past bij mijn bedrijf? Wat betekent dit voor mijn medewerkers. Ga vervolgens in gesprek met je medewerkers. Hoe ga je dit aanpakken met elkaar? Als je medewerkers aan boord zijn, dan ga je het gesprek aan met de klant. Hoe kun je helpen? En helemaal aan het einde kijk je naar de producten. Zo krijgt je bedrijf een ziel en heb je ook een duidelijke boodschap naar je klanten.

Over Willem Vreeswijk
Willem Vreeswijk nam in januari 2019 het nieuwsplatform VVP over en werd daarmee eigenaar van VVP Media. Inmiddels is hij eigenaar (en bedenker) van de VVP Academy en NFF Academy, beide gericht op het duurzaam opleidingen en inspireren van (financieel) professionals.

Over Lindenhaeghe On Tour
Lindenhaeghe on Tour is een initiatief van opleidingsinstituut Lindenhaeghe. Tijdens Lindenhaeghe On Tour gaat algemeen directeur Ewald Bary de weg op om kennis te verzamelen en inspiratie op te doen. Hij voert gesprekken met bekende en minder bekende branche- en vakgenoten over verschillende onderwerpen en richt daarmee zijn blik op de toekomst. Kansen en visie, duurzaamheid, het oude en nieuwe normaal en de persoon achter de professional. Aan de hand van het anagram ONTDEK (Over jou, Normaal, Transitie, Duurzaamheid, Evaluatie en Kansen) bekijkt en analyseert Ewald samen met zijn gesprekspartner de markt, het bedrijf en de ontwikkelingen vanuit verschillende kanten. De uitkomst van deze gesprekken delen we in de vorm van een serie interviews artikelen, blogs en podcasts.