Lean is lang niet gek!
21-07-2020

Elke dag een kleine verbetering, sneller en efficiënter werken en uiteindelijk: een tevreden klant. Volgens Peter Wormskamp (trainer, projectmanager en financieel professional) is lean lang niet gek. En ook niet ingewikkeld. ‘Het is juist erg simpel’, aldus Peter, ‘lean is gebaseerd op de praktijk van succesvolle bedrijven. Het wiel is al voor je uitgevonden.’
Wij stelden Peter enkele vragen over lean en wat lean voor onze branche kan betekenen. Na afloop geven we toe: lean is leuk! (En over de simulatiegame willen we meer weten!)
Peter, vertel. Wat voegt lean toe aan onze sector?
Lean is een methode om verspilling in processen tegen te gaan. De boel versimpelen, dat is wat lean doet. De financiële sector maakt nog al te vaak gebruik van onnodig ingewikkelde processen, of er is geen proces en iedereen doet maar wat. We kunnen leren van succesvolle bedrijven: hoe richten zij hun processen in.
Kun je een concreet voorbeeld geven van iets dat beter kan?
Sommige tussenpersonen hebben een proces voor het beheren van hun portefeuille. Dat is dan ofwel onduidelijk uitgewerkt of zo veelomvattend dat de cyclus nooit op gang komt. Met een simpele belronde en een drie-vragen-check, kom je al een heel eind.
Drie-vragen-check?
Ja. Houd het eenvoudig. ‘Hoe gaat het met je? Is de gezinssituatie hetzelfde, woon en werk je nog steeds bij A en B? Kan ik je nog ergens mee helpen?’ En in relatie tot die onderwerpen is het belangrijk om de brug te slaan richting de financiële situatie. Vraag bijvoorbeeld of een klant zich bewust is van de risico’s die hij of zij loopt door van werkgever te wisselen. Kan ik je daarmee helpen? Soms is het gesprek hier klaar, soms komt er een vervolg. Het gaat erom dat je het proces niet alleen voor jezelf maar vooral ook voor de klant beter maakt.
Waarom ben jij Lean-trainingen gaan geven?
Ik kom uit de bankenwereld. Daar heb ik in de praktijk meegewerkt aan wat later lean ‘best practices’ zijn geworden. In gecomprimeerde vorm kan deze kennis elke financial en elk financieel bedrijf helpen de processen te verbeteren.
Wat heb je in handen na de training?
Een beproefde aanpak – verschillende tools - om je processen te verbeteren en om efficiënter te werken. Je klanttevredenheid gaat ook omhoog. En een tevreden klant kan zomaar tot meer omzet leiden!
En we hoorden nog iets over een simulatiegame?
‘Lean’ is niet alleen een fijne werkwijze, de opleiding is ook superleuk. Bij de simulatiegame gaat het team aan de slag om te ervaren hoe het werkt als je een bedrijfsproces met enkele eenvoudige aanpassingen kunt verbeteren zodat de output en de kwaliteit omhoog gaat. Is lachen gieren brullen en echt een eyeopener.
Peter, dank voor je tijd, veel succes en plezier met het geven van de opleiding!
Bekijk de training LEAN Yellow Belt voor financieel dienstverleners hier.