• Delen:

Intermediair start op polepositie!

7b62ed22856b18793080a132134c8663_medium.jpg

“De voorsprong heb je, nu is het een kwestie van vasthouden!” – Fred de Jong, Dag van Topadvies.

Uit onderzoek blijkt dat het vertrekpunt van het intermediair richting het verzilveren van klantgerichtheid helemaal zo slecht nog niet is. Trendonderzoeker Fred de Jong toont met zijn onderzoek aan dat de onafhankelijk adviseur hoog scoort als eerste aanspreekpunt. Het intermediair is, zo blijkt uit het onderzoek, nog altijd de eerste keus als het gaat om financieel advies voor consumenten.

Toegang tot financiële informatie
Eveneens positief, aldus De Jong, is het feit dat een onafhankelijk adviseur vrijwel altijd als eerste toegang krijgt tot gevoelige financiële informatie van de consument. De Jong: “Dat is een fantastisch uitgangspunt! Je bent de eerste keus, je bent vertrouwenspersoon én daarbij is jouw klant ook nog eens bereid om je aan te bevelen.” Dit laatste gebeurt ook bij niet-onafhankelijke adviseurs, maar in combinatie met de koppositie is het wel erg waardevol. Het is volgens De Jong aan het intermediair om de voorsprong te verzilveren.

Geen gelopen race
Dat laatste is niet vanzelfsprekend. Het is geenszins een gelopen race. “De klant beoordeelt het intermediair nu met een 7+, dat is een mooie voldoende maar het is niet genoeg om te spreken van een toppositie als het gaat om klanttevredenheid. Een 7+ krijg je als je je afspraken nakomt, meer niet.” Hoe een versnelling kan worden ingezet, is ook in het onderzoek meegenomen. Codewoord hierbij is proactiviteit. 70% van de Nederlanders maakt zich zorgen om zijn of haar financiën. Het gaat hierbij om ‘algemene thema’s’ die losstaan van producten. De Jong: “Denk aan de belasting, studie van de kinderen, een lopende lening.” Uit onderzoek blijkt dat een klant deze vragen niet direct koppelt aan de rol van zijn adviseur. De uitdaging van het intermediair is om hier proactief mee om te gaan. De klant heeft vrij functionele verwachtingen van zijn adviseur, wanneer je deze kunt overtreffen laat je je directe concurrenten snel achter je.

Topadvies-podium: verzilveren klantgerichtheid
De uitdaging ligt volgens De Jong in het vullen van het gat tussen de behoefte van de consument en het aanbod van de adviseur. Voorbij het product denken, meer richting ‘zorgen’ en ‘dromen’. En met een ‘pole position’ als uitgangspunt is een plek op het Topadvies-podium voor het intermediair zeker een mogelijkheid.

Naar onze financiële opleidingen

Naar onze vaardighedentrainingen

Over het onderzoek
Ten behoeve van de VVP Dag van het Topadvies heeft Onderzoeksbureau Fred de Jong, in samenwerking met MCH Consultancy en ZekerSusan onderzoek gedaan onder zowel consumenten (die gebruik maken van een financieel adviseur) als intermediairs.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Terug naar nieuwsoverzicht
Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Op Lindenhaeghe.nl maken we gebruik van cookies om jou de beste ervaring te geven op onze website, voor webstatistieken en advertentiecampagnes.
Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken, zoals Doubleclick.

Ga je akkoord met onze cookies? Onder ‘Meer informatie’ lees je meer over onze cookies.

Akkoord & sluiten Meer informatie
Loading page...