030 – 693 23 48

In gesprek met Marieke van Zuien: ‘Als je alles weghaalt, wat blijft er dan over?’

29-09-2021

Wat heeft de afgelopen periode met jou als mens gedaan?
‘Ik vond het ergens wel een gezonde pas op de plaats. Als je alles weghaalt, wat blijft er dan over? Op het gebied van samenwerken vond ik het positief verrassend om te zien hoeveel we samen voor elkaar hebben gekregen, en ook dat we het lang met elkaar hebben volgehouden. Er gebeurden best goede dingen, zij het op een andere manier, want de stappen waren veel meer gefragmenteerd. Maar ik voelde mij daar wel goed bij, want ik hou wel van veel dingen tegelijk doen, zeker op werkgebied. Soms had je wel momenten dat je thuis zat te filosoferen over wat je nu mist. En eigenlijk viel dat heel erg mee. Ik dacht vaak aan mijn Franse collega’s, die opgesloten zaten in hun kleine appartementen in Parijs. Je merkt wel dat mensen nu echt moe worden, onder andere van het intensieve schermgebruik, en dat de lontjes wat korter worden. Het constant shiften tussen taken, zonder adempauze, dat heeft wel effect. De rek is er wel een beetje uit, denk ik.’

Welke veranderingen heeft dit met zich meegebracht voor onze branche?
‘Het viel me op dat dingen ineens wel konden. Waar we voorheen allerlei bezwaren hadden, voelden en zagen, konden we bijvoorbeeld nu ineens wel digitale handtekeningen accepteren, omdat het niet anders kon. Daar hebben wij dankbaar gebruik van gemaakt.’

Welke veranderingen zullen blijvend zijn?
‘Die technologische componenten sowieso wel, denk ik. Als je puur kijkt naar distributie, dan hoop ik dat de gezondere flexie van wat fysiek en wat op afstand kan voor een groot deel behouden blijft. Ik zie echt voordelen – juist voor onze branche – in dingen op afstand doen. Het is natuurlijk prettig dat je de keuze hebt, maar ik geloof echt in die mix. Wanneer het contact tussen intermediair en klanten goed onderbouwd wordt met de achterliggende workflow technieken, dan kan dat heel goed werken. Maar daarin moeten we nog wel een cultuuromslag in maken.’

Ze zeggen: de verzekeraar van de toekomst is eigenlijk niets meer dan een fabriek, er komt geen mens meer aan te pas. Wat vind je daarvan?
‘Dat gaat me iets te ver. Ik ben het met je eens dat onze toekomst vooral ligt in specialistische kennis op het gebied van verzekeringstechniek, compliance, risicobeheersing en het managen van een assetportefeuille. Dus het is vooral de technisch actuariële, financiële kant die de kern van onze werkzaamheden zal blijven vormen. Aan de voorkant zal het commerciële team zich meer bezig gaan houden met ‘hoe past die fabriek’ dan in allerlei systemen en contexten. Want aan alleen een fabriek heb je niks, die moet letterlijk en figuurlijk opgenomen zijn in allerlei domeinen. Dat gaat niet automatisch. Daarom zullen wij ons moeten concentreren op het vinden van logische samenwerkingsverbanden. Het klassiek verkopen van verzekeringsproducten, daar zullen wijzelf inderdaad geen grote rol meer in gaan spelen, maar wel in het vinden van de juiste combinaties en de juiste partnerships.’

En als je dan kijkt naar de rol van de adviseur en het intermediair, zie je hier een verandering in?
‘Deels, maar ik denk wel dat het ervan afhangt wie nou echt goed de klantbehoefte boven water weet te krijgen. Voor zover die überhaupt goed te duiden is als het gaat om complexe vraagstukken. Is dat de adviseur? Ik weet het niet. Is het een onderzoeksbureau? Daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik denk dat de succesfactor zit in het aangaan van slimme samenwerkingen met partijen die de klant al weten te bereiken. Dat kan prima in de vorm van een intermediair, hij zal een grote rol blijven spelen in bepaalde domeinen.’

Welke tip zou je willen delen met de adviseur van nu?
‘Ik denk dat je op een gegeven moment een hele bewuste keuze moeten maken: ben ik een specialist, of ben ik een allrounder? Blijf niet tussen deze posities in hangen, maar durf bewust te kiezen. Ik geloof heilig in kansen voor specialisten, en voor degene die meer een allrounder is – een keuze die ik ook zelf heb gemaakt – durf het gevoel dat je kennis nodig hebt op allerlei specialistische domeinen los te laten. Ik raad je aan om te kijken naar hoe mensen functioneren, want daarin valt nog veel te ontwikkelen.’

Marieke van Zuien is commercieel directeur bij BNP Paribas Cardif en bedient met haar teams de Nederlandse en Belgische markt. Marieke is sinds 2007 werkzaam bij BNP Paribas Cardif en heeft een achtergrond in communicatie en public affairs. Nadat ze enkele jaren als directeur communicatie actief was, leidde ze verandertrajecten en werd ze in 2016 lid van de Raad van Bestuur in Nederland. Naast haar werk bij BNP Paribas Cardif coördineert Marieke cross-sell activiteiten binnen de BNP Paribas Groep in Nederland en is ze vice-voorzitter van Stichting LEF, waarvan ze mede-oprichter was in 2009.

Meer Lindenhaeghe On Tour? Bekijk deze speciale LOT-landing.