Ik ga op reis en neem mee: (g)een koffer!

17-08-2022

nieuws

Vrouw met koffer

Jarenlang was de zonnebril het meest geclaimde item op de reisverzekering. In sommige jaren claimden reizigers zelfs meer brillen geclaimd dan verkocht. Dat riekte naar de misdaad (lees: een aantrekkelijke manier om een deel van de vakantiekosten terug te krijgen) en dus scherpten verzekeraars de regels aan. Ze maximeerden verzekerde bedragen, verzwaarden de eisen en steeds vaker deden ze een melding in het CIS-systeem om fraude op te sproen. Na de zonnebrillen onderging de smartphone hetzelfde lot en anno 2022 is het meest geclaimde item… een hele koffer.

Je hebt een wát?!
Het grote probleem met schadeverzekeringen en schadeverzekeraars is dat ze altijd achter de feiten aanlopen. En dat is ook wel logisch. Opeens heeft iedereen een hoverboard en gaat daarop Pokémons vangen. (‘Je hebt een wát?! En wát was je aan het doen?!’) Voor ze weten hoe ze het schrijven – een monowiel? Hoe schrijf je dat? - is de eerste claim al binnen. Maar het ding mag niet op de openbare weg, hoe gaan ze daarmee om? Net als bij de Segway en de e-step hebben ze maanden moeten polderen voor daar een oplossing voor was. Feitelijk kwam deze er pas bij de eerste jurisprudentie en nog steeds is verzekeringstechnisch niet alles duidelijk.

Da’s pech, koffer weg!
Hetzelfde probleem hebben ze nu met de enorme chaos op Schiphol. Die is er gewoon ineens. En ja, in eerste instantie kun je met je kosten terecht bij de luchtvaarmaatschappij, maar dat betekent ‘gedoe’. Om dat te voorkomen is er dus die reisverzekering. Maar er raken momenteel wel érg veel koffers kwijt, dus – net als bij de zonnebrillen – worden maatschappijen strenger. Heeft de klant geen PIR[GN1] -formulier dan wordt het alweer lastig. Schiphol heeft aangekondigd de kosten te vergoeden die mensen hebben gemaakt omdat ze door de chaos op het vliegveld hun vlucht hebben gemist. Maar dan alleen de schade die reisverzekeraars niet vergoeden. En daarvoor moesten beide partijen eerst een proefproces voeren. Kortom, het gevalletje wal-schip ligt hier op de loer.

Oranje en rood
En het volgende discussiepunt dient zich alweer aan. De bosbranden. Want net nu reisverzekeraars de coronaregels wat hebben losgelaten (lees: je kunt weer makkelijker naar een ‘oranje’ of zelfs ‘rood’ coronaland reizen en toch dekking hebben) zijn het nu de branden die landen rood en oranje kleuren. Verzekeraars gaan hier heel verschillend mee om. Bijvoorbeeld: moet een verzekerde reiziger door een natuurramp, bijvoorbeeld een bosbrand, zijn verblijf verlengen waardoor de voorziene terugreis op het geplande tijdstip onmogelijk kan doorgaan, dan vergoeden sommige verzekeraars de kosten en andere niet. Ook de annuleringsverzekeringen staan er verschillend in: want moet je wel naar zo’n gebied toe willen?

Veiligheid
Kortom, het blijft voor tussenpersonen – ook in de zomerperiode – belangrijk om alert te blijven en de actualiteiten goed in de gaten te houden. Want een gewaarschuwd mens telt voor twee. Volgens Independer zijn er deze zomer 65% meer reisverzekeringen afgesloten dan vóór corona en komt dat onder andere omdat mensen behoefte hebben aan veiligheid. Een mooi moment voor onze branche om te laten zien dat we de actualiteiten goed bijhouden en met gedegen advies die veiligheid ook kunnen bieden.

Permanent Actueel blijven? Bekijk hier onze abonnementsvormen.