Ken jij het recept voor tevreden financieel professionals al?
29-07-2022
Lerende organisatie

Ontwikkeltrajecten zijn er in alle soorten en maten: dat gaat van mysteryshoppen tot een kennis-bootcamp en alles daartussen in. Waaraan heeft de financieel professional van nu behoefte om bij te blijven en beter te worden binnen zijn of haar vakgebied? Het is net als met bakken: de ene keer vraagt de gelegenheid om een klassieke appeltaart, de andere keer valt een luchtige merengue beter. Kortom, welke smaak kies jij?
1. Veel behoefte aan teamwork
‘Om die behoefte (of: smaak) goed naar boven te krijgen bij onze relaties staan we samen stil bij de volgende vragen: waar ligt de uitdaging? En welke opleidingsvraag speelt er concreet? Waar ligt men, binnen dit kader, ‘s nachts wakker van? Wat wil de leidinggevende met het team bereiken?’ Aan het woord is Chantal Relou, accountmanager bij Lindenhaeghe en binnen het opleidingsinstituut gericht op maatwerk opleidingstrajecten. ‘Je ziet nu bijvoorbeeld dat er veel behoefte is om weer samen te komen om te bouwen aan het team. Dat samenzijn heeft gedurende de coronaperiode immers lang stilgelegen. Deze behoefte zien we direct terug in de vraagstukken uit de markt waarin gezocht wordt naar verbinding. Dat gaat over gebruikmaken van de kwaliteiten binnen je team, waardoor de kracht van de mens naar boven komt. Tegelijkertijd wil men collega’s ook iets bieden dat het verplichte opleidingskarakter overstijgt, want dat vindt men soms een tikkeltje saai. Het gaat erom dat je iets biedt dat opleiden leuk maakt waardoor je als individu, team en uiteindelijk dus ook als organisatie groeit.’

2. Groei is onderbelicht gebleven
‘Dat laatste, behoefte aan groei, en dan met name gericht op het individu is iets dat we veelvuldig terug horen. Mensen vinden veelal dat hun ontwikkeling stilgestaan heeft of in elk geval onderbelicht is gebleven tijdens het vele thuiswerken en de beperkingen die corona ook op opleidingsgebied oplegde. Fysiek was er in beginsel niet zoveel mogelijk’, aldus Chantal. ‘We merken ook dat de manier waarop functies ingevuld worden daadwerkelijk veranderd is: er wordt veel meer telefonisch geadviseerd. En dat is toch anders dan dat je fysiek bij een klant aan tafel zit. Werkgevers zijn er dan ook op gericht om hun collega’s te leren hoe ze écht verbinding kunnen maken aan de telefoon. Of via een scherm. Stel dat je een klant aan de lijn krijgt en hij heeft een probleem met een annuleringsverzekering of een pasje dat hij wil laten blokkeren. Natuurlijk kun je die handeling uitvoeren, maar hoe zorg je er nu voor dat je dezelfde verbinding krijgt met de klant dan voorheen? Je wilt immers dat de klant tevreden is en liefst ook nog als ambassadeur voor jouw organisatie optreedt.’
3. Leid op de juiste manier op
‘Door op de juiste manier opgeleid te worden ben jij als financieel professional in staat om het beste uit je rol te halen, waardoor je nóg succesvoller wordt in je baan. En dan heb ik het niet over verkoop, maar veel meer over het hervinden van het contact met de mens. Want dat persoonlijke contact is in de afgelopen jaren natuurlijk wel onder druk komen te staan door alle veranderingen en maatregelen’, vervolgt Chantal. ’Dat hoor ik steeds opnieuw terug vanuit banken: zij willen ervoor zorgen dat klanten zich meer verbonden voelen met de financiële instelling waar ze ooit voor gekozen hebben.’
4. Ontwikkelen is (weer) leuk
‘We merken dat banken en andere financiële instellingen die we met het thema opleiden en verbinden hebben geholpen hier erg over te spreken zijn. Zo zijn we bij een lokale bank telefonisch gaan mysteryshoppen. Daar kwam een aantal verbeterpunten uit en de collega’s zelf zijn daar zó enthousiast over dat er nu een vervolgtraject is ingezet. Men kijkt nu bijvoorbeeld beter naar wat voor type mens men aan de telefoon heeft en hoe er ingespeeld kan worden op de behoefte van die specifieke persoon. Wat ik zie, en dat vind ik prachtig, is dat die professionals zelf ook weer in een hele andere sfeer terechtkomen, hun rol opnieuw uitvinden en gelukkiger over hun baan zijn. Het mooiste compliment is misschien wel dat men ontwikkelen weer leuk is gaan vinden, juist door het interactieve karakter en de gezelligheid die hiermee gepaard gaan’, besluit Chantal.
Meer weten? Of even met Chantal Relou sparren? Neem contact met ons op (of mail direct naar maatwerk@lindenhaeghe.nl) voor een mooi opleidingsrecept dat precies de juiste ingrediënten voor jouw organisatie bevat.

Meer over dit onderwerp lezen?
De lerende organisatie