Het geheim van de financieel adviseur
29-07-2020

Achter de deur van de financieel adviseur gaat, net als achter de deur van de notaris, de echtscheidingsadviseur en de advocaat, een wereld van emoties schuil. Dat vergt tact, inlevingsvermogen én oplossingsgericht denken.
Te vroeg gepiekt?
Zo meldde zich eens een cliënt bij zijn adviseur met de vraag of diefstal uit zijn tuin was gedekt. Nu is dat met tuinen en diefstal altijd een beetje ingewikkeld, maar het ging hierbij ook nog eens om twintig kerstbomen. Dat riekte naar een handeltje, hetgeen de zaak nog ingewikkelder maakte. Toen de adviseur doorvroeg, bleek de klant in meer soorten ‘planten’ te handelen en werd de adviseur gedwongen de zaak te melden. Niet fijn - hij kende de klant al jaren - wel noodzakelijk.
Buurman & Buurman
Een andere adviseur werd zonder dat hij er erg in had, spontaan meegezogen in een uit de hand gelopen burenruzie. De vrouw des huizes was vreemdgegaan met de buurman, waarop de man des huizes de ramen van de bus van de buurman had ingeslagen. Buurman 2 meldde zich met een verzekeringsclaim en buurman 1 met een verzoek tot echtscheiding. Helaas hadden ze dezelfde adviseur. De politie moest eraan te pas komen en de adviseur kwam met de schrik vrij.
Bizar verhaal
Beide zaken komen uit de praktijk van een intermediair. Maar ook bij banken en grote verzekeraars komen adviseurs en andere medewerkers - vaak ongewild - van alles over hun klanten te weten. Uit geldstromen, dossiers of gesprekken. En de vraag is dan: wat moet je met die informatie? Is het fraude? Is het ethisch onverantwoord? Of is het gewoon een bizar verhaal dat je (helaas) voor je zal moeten houden? De grens hierin is niet altijd duidelijk. En dat kan best lastig zijn.
Belangrijke skills
Niet vreemd dus dat trainingen van tegenwoordig vaak ingaan op de verschillende aspecten van ‘know your customer’ en ‘trusted advisor’: signaleren, de juiste vraag stellen, inschatten wat er met de informatie moet gebeuren, eventueel melden of doorverwijzen. Belangrijke skills. Want de verhalen uit boekjes als ‘Het geheim van de notaris’ (Johan Nebbeling) en ‘De goede advocaat‘ (Britta Böhler) zijn weliswaar vermakelijk maar je wilt er liever niet in voorkomen.
De adviseur van de ruziënde buren kan het beamen.
Naar Know Your Customer-trainingen (CDD)
Naar Training Trusted Advisor
Download onze 1e ronde FUB-quizvragen met hierin twee spraakmakende ‘cases’. Weet jij de antwoorden?
Lees meer over CDD
Misschien vind je dit ook interessant