030 – 693 23 48

Het belang van werkgeluk en hoe je dit kan vergroten

04-02-2019

Uit onderzoek blijkt dat een gelukkige medewerker een betere bijdrage, een hogere productiviteit en een betere kwaliteit van het werk levert dan een medewerker die zich niet op zijn plek voelt in de organisatie. Maar wat kunnen organisaties doen om dit werkgeluk te vergroten?

Een ongelukkige medewerker heeft een lager werktempo, is eerder geneigd een onaangename sfeer te creëren, werkt minder makkelijk samen en heeft een hoger ziekteverzuim. Ruim 65% van het ziekteverzuim in Nederland bestaat dan ook uit psychische klachten. Klachten die zich meer dan regelmatig doorvertalen in fysieke problemen. Ruim 19% van deze klachten vindt zijn oorsprong in de stress die medewerkers op het werk ervaren.

De kosten van een zieke medewerker
Kortom, stress zorgt voor zieke medewerkers. En een zieke werknemer kost gemiddeld zo’n €250 (!) per dag; in veel gevallen anderhalf tot twee-en-een-half keer zoveel als normaliter de bruto loonkosten. "En dat terwijl een gezonde medewerker juist veel oplevert, zegt trainer Marjolijn de Galan: “Positieve emoties zorgen voor verbeterde, positieve resultaten. Waar stress de scope van iemand verkleint, vergroot je tevreden, positief en gelukkig voelen die juist. Positieve emoties vergroten namelijk onze creativiteit, zorgen ervoor dat we beter leren, stressbestendig zijn en nieuwe ideeën makkelijker opnemen”.

Investeren in werkgeluk
Maar wat kan een leidinggevende doen om het werkgeluk van medewerkers te vergroten? Volgens Marjolijn de Galan is dat bijvoorbeeld aandacht hebben voor diepere gevoelens van medewerkers: “Geluk voelen in het werk gaat niet alleen over plezier en lol beleven met elkaar. Maar meer nog gaat het over gevoelens als betekenis en bestemming. Hebben medewerkers het gevoel dat ze nog op hun plek zitten? Doen ze hun werk nog met plezier? Of worden ze daarin gehinderd door bijvoorbeeld bureaucratie? Voelen ze zich gehoord of slechts een radertje in het geheel? Praat daarom als leidinggevende regelmatig met je mensen. Blijf verbonden. Zie ze, erken ze. Neem ideeën en suggesties mee in plannen en besluitvorming en geef medewerkers invloed op processen. Dit zorgt voor medewerkers die effectiever aan de slag kunnen gaan en hierdoor ook productiever en succesvoller zullen zijn binnen de onderneming”.

Marjolijn de Galan verzorgt de trainingen Van Stress naar Succes en Beïnvloeden: kunnen, durven, doen!