030 – 693 23 48

De opkomst van de Client Officer (CO)

28-08-2019

De rol van de backoffice (of binnendienst)-medewerker verandert snel. Immers: de digitale transformatie zorgt voor efficiëntere processen en een slinkende werkvoorraad. Tegelijk is er een trend waarbij (buitendienst)-adviseurs steeds meer behoefte hebben aan een commerciële partner binnen.

Tijd om een paar zaken te combineren. Maar hoe?

Wij gingen in gesprek met Tim Chengadu – visionair en ondernemer pur sang – over de opkomst van de Client Officer.

Tim, vertel! Waar plaatsen we jou?
Mijn roots liggen in de intermediaire wereld. Ik stond aan de wieg van een aantal kantoren. Zo heb ik de markt goed leren kennen én heb ik gezien welke verschillende rollen adviseurs door de tijd heen vervuld hebben.

En die rollen zijn aan het veranderen?
Zeker. Wie toekomstbestendig wil zijn, moet nu wel iets doen. De toezichthouder wijst steeds vaker op de zorgplicht: houd contact met de klant en zorg dat je op cruciale momenten vinger aan de pols hebt. De buitendienst heeft daar geen tijd voor: die zijn druk met afspraken. Tegelijkertijd zie je dat de werkzaamheden van de binnendienst/backoffice door automatisering inkrimpen. Combineer je die trends dan heb je een nieuw bedrijfsmodel: de backoffice-medewerker krijgt een meer commerciële rol en wordt spin in het web van de individuele klantwens.

Wat bedoel je met ‘individuele klantwens’?
Wanneer de binnendienstmedewerker een proactievere rol krijgt en daadwerkelijk aan de slag gaat met klantdata, sluit dat naadloos aan bij de zorgplicht die voortvloeit uit de Wft. Bovendien leert hij of zij de klant goed kennen en bedienen. Voilà, de nieuwe functie van Client Officer (CO) is een feit.

Wat is daar volgens jou voor nodig?
Kennis is het probleem niet, kennis is aanwezig. Maar de binnendienstmedewerker zal getraind moeten worden op het beheren van een database, een stukje marketing en communicatieve vaardigheden. Best een uitdaging, want er zit een commercieel tintje aan die nieuwe rol. Het voordeel is dat de functie inhoudelijk een stuk leuker wordt. En dat een goede Client Officer (CO) straks goud waard is!

Waarom heb jij je sterk gemaakt voor een opleiding op dit gebied?
Vanuit mijn rol als mede-eigenaar van Triple i – onder andere uitgever van InFinance – spreek ik regelmatig vakgenoten over dit onderwerp . Er bleek behoefte aan een opleiding om de ‘traditionele’ binnendienst van een extra laag te voorzien. Bijkomend voordeel is dat deelnemers van de opleiding veel van elkaar kunnen leren. Zij staan aan het begin van een grote verandering en hebben behoefte aan sparringpartners.

En als je de Opleiding Client Officer hebt gevolgd… dan…?
Dan staat de deur naar de toekomst open!

Over de opleiding
De Opleiding Client Officer duurt één dag en sluit af met een examen. Slaag je voor het examen dan mag je jezelf Certified Client Officer (CCO) noemen. Je komt met deze titel ook direct op advieskeuze.nl te staan.

Bekijk ook de speciale Client Officer-website

Meer over de opleiding