De nieuwe rol van Client Officer (CO)
12-11-2019

Digitalisering is één van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de financiële dienstverlening. Administratieve taken worden steeds meer geautomatiseerd, zelfs het maken van een afspraak loopt via een digitaal boekingssysteem. De klant wordt daardoor gemakkelijker en sneller bediend. Op het eerste gezicht lijkt het alsof mensen minder nodig zijn. Maar niets is minder waar. Juist in de tijd van digitalisering en automatisering is het belangrijk om menselijk contact te behouden.
Een veranderende rol
Voor de back-office (of binnendienst)-medewerker betekent dit dat de traditionele administratieve rol minder relevant wordt. Maar alle opgedane kennis is en blijft van waarde. In plaats van verdwijnen, verandert de rol van de binnendienst-medewerker. De buitendienst heeft namelijk een groeiende behoefte aan een commerciële partner binnen. Iemand die weet wat er speelt bij de klant, kan inschatten wanneer de klant advies nodig heeft en over de juiste informatie beschikt.
De ontwikkeling van de Client Officer
Zo ontstaat er een nieuwe rol: die van de Client Officer. De Client Officer is een back-office, binnendienst of administratief medewerker die in plaats van een administratieve rol, een meer commerciële rol heeft. Hij of zij is het eerste aanspreekpunt voor de klant en daarmee een spin in het web wat betreft klantcontact. De Client Officer is proactief. Hij of zij bepaalt in samenwerking met de adviseur hoe en wanneer de klant wordt benaderd en zoekt dan zelf contact. Zo zorgt de Client Officer er ook voor dat de organisatie kan voldoen aan de zorgplicht. Ook databeheer en marketing zijn onderdeel van de dagelijkse bezigheden van de Client Officer.
Hoe word je een Client Officer?
De Opleiding Client Officer (CO) richt zich op de overgang van back-office naar front-office. Dit begint met een inkijk in relevante ontwikkelingen binnen de financiële dienstverlening. Daarnaast is klantcontact een belangrijk onderdeel. Wie is de klant? Hoe zet een Client Officer deze centraal? Vervolgens wordt er aandacht besteed aan het herkennen van belangrijke momenten in het leven van de klant, zodat de Client Officer hier in samenwerking met de adviseur op in kan spelen. Communicatieve vaardigheden, zoals adviseren en informeren, worden ook niet overgeslagen. Zo is de deelnemer helemaal klaar voor deze nieuwe rol binnen de financiële dienstverlening.
Download de e-paper Client Officer met 5 tips om meer uit je baan te halen.
Bekijk ook de speciale Client Officer-website
In de financiële branche gaat er de komende jaren veel veranderen. Wat zijn de ontwikkelingen en welke vaardigheden heb jij straks écht nodig? Je leest het in ons (gratis) online magazine.