• Delen:

De AFM zet digitalisering van de financiële sector op de agenda

21e5752fd592e80f1b35f721b5f174be_medium.png

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen: het ontwikkelen van de AFM Toezichtagenda op basis van de belangrijkste, door de autoriteit gesignaleerde, trends binnen de financiële markt.

#2 digitalisering
De trends die dit jaar door de AFM zijn uitgelicht: politieke onzekerheid, digitalisering van de financiële sector en transitie naar een duurzame samenleving en economie. In dit artikel gaan we in op trend #2: digitalisering. Want waarom nou juist dit focuspunt? En hoe ‘doen’ wij het als markt, als het gaat om digitalisering?

Het antwoord op die laatste vraag is: niet zo best.

Struikelblokken
Uit onderzoek blijkt dat veel mensen in de financiële sector geloven dat hun branche niet snel genoeg reageert op deze situatie. Van de ondervraagden vindt 37% dat de branche digitale strategieën te langzaam uitvoert. Grootste struikelblokken zijn budgetten, gebrek aan inzicht en een te complexe IT-infrastructuur.

En dat is slecht nieuws. Want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat bedrijven die matig presteren als het gaat om digitale dienstverlening klanten verliezen én eigen personeel frustreert.  Van de respondenten vindt 79% dat hun organisatie de komende twaalf maanden serieus moet investeren in de eindgebruikers- en medewerkerservaring.

“Een middeleeuws stadscentrum waar vrachtwagens vol data doorheen denderen.” 

Potentieel gevaar
De reden dat de AFM bij het thema aanhaakt, heeft vooral te maken met marktwerking enerzijds en  potentieel gevaar anderzijds. Marktwerking: door digitalisering is het mogelijk om de consument steeds gerichter en persoonlijker te benaderen. Dat zorgt voor transparantie en betere vergelijkingsmogelijkheden voor de consument. Keerzijde van de medaille: de toepassing van nieuwe technologieën stelt hoge eisen aan de integere bedrijfsvoering van financiële instellingen. Denk aan privacy, eigenaarschap van data en financiële (cyber)criminaliteit.

Bij Lindenhaeghe (h)erkennen we de problematiek rond digitalisering.

Ewald Bary, commercieel directeur Lindenhaeghe: “Een CRM-systeem dat tien jaar geleden is bedacht, kun je nu vergelijken met een middeleeuws stadscentrum waar vrachtwagens vol data doorheen denderen. Niet gek dat dat vastloopt. Bij Lindenhaeghe werken we daarom continu aan een next-generation netwerkarchitectuur zodat we toekomstproof zijn. Niet alleen voor onze klanten, maar ook voor de organisatie-ambities.”

Lindenhaeghe toekomstproof!
Op onze agenda staat onder andere een verdere verbetering van de online leeromgeving, de doorontwikkeling van Het Leerportaal én een volledig nieuwe website. Uiteraard lees je daar de komende maanden meer over. Meer over de toezichtagenda van de AFM lees je hier.

Naar onze opleidingen

Bron: https://www.banken.nl/nieuws/21383/matige-digitale-prestaties-beinvloeden-zowel-klanten-als-medewerkers-negatief


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Terug naar nieuwsoverzicht
Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Op Lindenhaeghe.nl maken we gebruik van cookies om jou de beste ervaring te geven op onze website, voor webstatistieken en advertentiecampagnes.
Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken, zoals Doubleclick.

Ga je akkoord met onze cookies? Onder ‘Meer informatie’ lees je meer over onze cookies.

Akkoord & sluiten Meer informatie
Loading page...