In gesprek met CDD-trainer Armin: de strijd tegen criminaliteit

11-05-2022

Nieuws

CDD-trainer Armin

Met de komst van de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) hebben veel organisaties moeten schakelen. Hoe richt je een strak Customer Due Diligence-beleid in en ben je volledig ‘compliant’? En hoe zorg je er tegelijkertijd voor dat je jouw klanten meekrijgt? Het is een behoorlijke spagaat voor veel organisaties. We gingen in gesprek met Armin Alta, CDD-trainer bij Lindenhaeghe, om te horen hoe hij kijkt naar de wereld van Wwft en het Ken je klant-principe.

Een spagaat

Als organisatie wil je alles het liefst goed doen; je wilt je klant leren kennen en ‘compliant’ zijn. Tegelijkertijd wil je ook verkopen, je klanten behouden en zoveel mogelijk nieuwe klanten aantrekken. Dat levert, volgens Armin, een behoorlijke spagaat op. ‘Je hebt klanten waar je al jaren zaken mee doet. Die zaken gaan goed en je hebt een goede relatie met die klant. Dan wordt er vervolgens verwacht dat je, omdat je bent opgenomen als poortwachter in de Wwft, een heel proces inricht en je klant helemaal door de molen haalt (inclusief solide dossiervorming). Daar zitten ondernemers die met deze compliance regelgeving te maken hebben en de klanten zelf niet altijd op te wachten. Om nog maar te zwijgen over potentiële nieuwe klanten. Daarbij, zo denken veel ondernemers, loop je een risico dat klanten met een ander zaken gaan doen als je nét iets te veel vraagt.’

Begrip voor het onbegrip

Veel ondernemers en medewerkers zien compliance als een ‘moetje’. Armin begrijpt dat ergens wel: ‘Ik kan me goed voorstellen dat je opziet tegen al die (nieuwe) werkzaamheden. Er zitten namelijk weinig incentives in. Je draagt bij aan een veiligere samenleving door je werk goed te doen. Dat kost je tijd en geld. Vraag je teveel aan de klant? Dan gaat een klant mogelijk met een ander in zee. Meld je iets niet? Dan loop je het risico op een sanctie. Maar meld je wel iets? Dan blijven bloemen en feedback van de betrokken instantie(s) uit.’

Het verdedigingsraamwerk

Het opzetten van een Ken Uw Klant-raamwerk is een grote administratieve verplichting voor professionals. Armin legt uit; ‘Je moet goed nadenken over de processen en hoe je het verdedigingsraamwerk invult. Je wilt niet alleen weten met wíe je zakendoet, maar ook wát deze klant doet. Daar heb je bewijs voor nodig en dat moet je vastleggen en beschikbaar kunnen maken als de toezichthouder daarom vraagt. Dus krijg je te maken met een nieuwe klant, dan moet je gaan achterhalen; hoe gaat deze klant het betalen? Past deze uitgave bij deze persoon? En, vaak de meest spannende, waar komt dat geld vandaan? Dat is ook gelijk het uitdagende aan dit vak, want dat is een inschatting die je zelf moet maken. Je gebruikt een raamwerk dat het proces beschrijft, maar de waardering en beoordeling doe je zelf.’

De strijd tegen criminaliteit

Ondanks al die extra werkzaamheden is de Wwft er niet voor niets, geeft Armin aan. ‘Je levert natuurlijk een bijdrage aan de maatschappij, aan een veiliger Nederland en draagt bij aan de strijd tegen criminaliteit. Natuurlijk zal ‘jouw’ strakke CDD-beleid criminaliteit en witwassen niet de wereld uit helpen, maar je zorgt er wel voor dat het criminelen hindert. Je staat er dan in ieder geval voor dat je zakendoet met mensen die deugen en zorgt zo voor continuïteit van de onderneming zonder hoge boetes te hoeven betalen. Er zijn altijd mensen die het ‘stom’, uitdagend of veel werk vinden. Maar het is ook te zien als een kans!’ Hierover meer in het volgende deel.