Brunel: opleiden met voortschrijdend inzicht

14-02-2022

Zakelijke dienstverlener Brunel

Als werkgever wil je het beste uit de werknemers halen. En daar weet Brunel verstandig mee om te gaan. Voor dit tweeluik gingen wij in gesprek met Bram Siebelink, Managing Consultant Compliance, en Suzanne Olijslagers, HR Consultant bij Brunel, over hun aanpak in en visie op ontwikkelen en motiveren. Hoe pakt Brunel dat aan?

Zakelijk dienstverlener en detacheerder Brunel verbindt ervaren specialisten met vooruitstrevende projecten. Meer dan 12.000 specialisten wereldwijd maken onderdeel uit of zijn verbonden aan de talentenpool van Brunel. Samen met de specialisten uit hun netwerk levert Brunel flexibele personeelsoplossingen binnen verschillende vakgebieden; IT, Engineering, Finance & Risk, Juridisch en Digital Marketing. In een eerder artikel lazen wij hoe Brunel, Delta Capita en Lindenhaeghe de handen ineen sloegen en een opleidingstraject ontwikkelden om de behoefte aan gekwalificeerd CDD-personeel te vervullen.

Van marktonderzoek tot ontwikkelpad

Het beste halen uit jouw werknemers – of dat nou specialisten of generalisten zijn -, start bij het kunnen aanbieden van een juist en passend ontwikkeltraject. Echter, hoe kom je bij het juiste ontwikkeltraject, en wat is juist? Daar is volgens Brunel voortschrijdend inzicht voor nodig.

De arbeidsmarkt is niet in beton gegoten. Ze is volop in beweging. Dat wil ook zeggen dat de behoeftes, vraag en aanbod in de arbeidsmarkt regelmatig verschuiven en dus is het van groot belang deze te blijven monitoren. Bram legt uit hoe Brunel dat aanpakt: ‘Samen met onze marketingafdeling, klanten en specialisten doen wij onderzoek. Wij kijken naar de landelijke vraag van organisaties en bedrijven in de branche en leggen dat naast het aantal beschikbare specialisten. We onderbouwen met feiten hoe de markt eruit ziet. Op basis van die feiten gaan we kijken of er mogelijkheden zijn of dat we in alternatieven moeten denken. Een alternatief zou bijvoorbeeld kunnen zijn om te gaan werven op basis van competenties, in plaats van te werven op werkervaring. Dan maak je de keuze om mensen die de sector graag in willen specifiek op te leiden of om te laten scholen.’

De kenniskloof

Dat marktonderzoek en het inzicht dat het oplevert, vormt de basis van en het startpunt voor een ontwikkeltraject. Bram haalt als voorbeeld het ontstaan van het CDD-ontwikkeltraject aan; ‘Het vakgebied van Compliance is eigenlijk een vrij nieuw vakgebied dat enkele jaren geleden een vlucht heeft genomen door aangescherpte wet- en regelgeving en de komst van Wft en Wwft. Opeens moesten financiële instellingen onderzoek doen naar geldstromen en in aanvulling hierop: naar hun klanten. Het vakgebied Compliance ontwikkelde zowel nationaal als internationaal door, werd eigenlijk steeds complexer, en de vraag naar specialisten met kennis en kunde steeg. Er zat een enorme kloof tussen wat er gevraagd werd aan kennis en wat er beschikbaar was aan arbeidskapitaal. Zo werd er destijds vaak een medior- of seniorspecialist gevraagd met meer dan 3 of 5 jaar werkervaring. Opvallend, want het vakgebied bestond toen pas een aantal jaar en was zo snel in ontwikkeling, dat er maar weinig vakvolwassen specialisten waren. Dus dat was best wel gek natuurlijk.’

CDD: de booming business

Dat relatief nieuwe en snel ontwikkelende vakgebied Compliance, met een grote vraag naar specialistische kennis en een tekort aan sterk opgeleide specialisten, bleek het recept voor het CDD-opleidingstraject te zijn. Want aan de animo voor het vakgebied, ontbreekt het niet, geeft Bram aan: ‘Het viel ons op dat het vakgebied echt wel booming is. Er is veel animo om toe te treden, maar de eisen bleken best wel hoog en de opleidingen waren ook nog niet zo ver doorontwikkeld. Daarbij vonden wij het natuurlijk weer vervelend om aan opdrachtgevers te moeten zeggen; ‘nee, die specialisten hebben wij niet’. En zodoende zijn wij die kenniskloof zelf gaan opvullen met het CDD-opleidingstraject.’

Van puzzel naar ontwikkelpad

Iedere specialist is anders en daarmee is het ontwikkelpad dat de specialist aflegt maatwerk. De kunst hierbij is om alle wensen samen te brengen; die van de specialist zelf, die van de opdrachtgever, maar ook die van Brunel. En daarnaast heb je te maken met bepaalde eisen rond wet- en regelgeving. Dat levert uiteraard een behoorlijke puzzel op, volgens Suzanne. Maar juist daar is Brunel goed in, legt Suzanne uit: ‘Eigenlijk is het tweeledig; er is een onboarding bij de klant, waar de specialist de kennis opdoet die nodig is voor de desbetreffende opdracht. Maar we hebben ook ons eigen opleidingsprogramma, dat uiteraard afgestemd kan worden met de specialist. Daarvoor kijken we natuurlijk vooral wat de specialist juist wel of niet nodig heeft.’ Suzanne legt uit hoe dit in de praktijk eruit ziet: ‘Vanaf het moment dat een specialist binnenkomt, starten we eigenlijk direct met het bespreken en in kaart brengen van het ontwikkeltraject. Zo weet de specialist precies wat hij of zij kan verwachten. En dat werkt fijn, want zo gaat de ontwikkeling ook écht leven bij de specialist.’ En laat dat nou een mooie basis voor een sterke leercultuur zijn.

Lees in deel 2 van dit tweeluik hoe Brunel de brug slaat tussen voortschrijdend inzicht en een sterke leercultuur.