• Delen:

Wat stress doet met je brein

Artikelen - 05 december 2018

9469110e76b8dd53ae7441104c45bf6d_medium.jpg

Als je stress ervaart, dan is dat meestal geen prettig gevoel. Maar wist je dat stress ook niet goed is voor je brein? Dat het zelfs kan zorgen voor krimpende hersenen? Na het lezen van dit artikel weet je het zeker: tijd om daar wat aan te doen!

Stress is nuttig
Allereerst, stress kan een nuttige reactie zijn. Bij acuut gevaar zorgt stress ervoor dat je alerter kunt reageren door een hogere hartslag en door toevoer van het stresshormoon cortisol. Maar bij langdurige stress staat je lijf continu in die stand. Pas dan op, want dat kan gevolgen hebben voor je hersenen.

Geheugenverlies
Zo kan langdurige stress je geheugen aantasten. Je herkent het misschien wel: als je langere tijd gestrest bent, wordt het steeds lastiger om ook ogenschijnlijk kleine dingen te onthouden. Je hoofd lijkt overvol en er past voor je gevoel niets meer bij.

Bekijk training Van Stress naar Succes

En dat gevoel klopt. Uit talloze onderzoeken (bijvoorbeeld deze) blijkt namelijk dat je kortetermijngeheugen behoorlijk kan lijden onder stress. Een van de oorzaken hiervan is dat je hippocampus door de overdadige productie van stresshormoon cortisol beschadigd raakt. De hippocampus is het gebied in je hersenen — je hebt er één in elke hersenhelft — dat onder meer belangrijk is voor je geheugen.

Negatieve stressspiraal
Een andere hersengebied, de amygdala (ook wel amandelkern genoemd) helpt ons bij het onder controle houden van negatieve emoties. Ook de amygdala lijdt onder stress. Dat zit zo: de frontale lob, het deel van de hersenen aan de voorkant van je hoofd, is een belangrijke assistent van je amygdala. De frontale lob is weer voor een deel afhankelijk van de hippocampus. Als die z’n werk minder goed doet, wat bij stress dus het geval is, doet de frontale lob z'n werk minder goed en daardoor de amygdala ook.

Dat betekent in de praktijk dat als je gestrest bent, je jouw negatieve emoties minder goed onder controle kunt houden. Waardoor je weer gestrester raakt, meer cortisol aanmaakt, je hippocampus meer beschadigingen oploopt en je amygdala weer slechter functioneert. Van stress word je dus gestrester: je zit in een negatieve stressspiraal!

Krimpende hersenen
Tenslotte zijn er verschillende onderzoeken die aantonen dat je hersenen krimpen als gevolg van stress. Laatst nog vonden wetenschappers een relatie tussen verhoogde cortisolspiegels, een kleinere hoeveelheid hersenen en lagere scores bij geheugentests.

Maar ook onderzoekers aan Yale University lieten al zien dat onze grijze massa afneemt als gevolg van stress. Een gevolg daarvan is dat je vermogen zelf de controle te houden in een situatie afneemt en je minder goed met stress om kunt gaan.

"Hersenen zijn dynamisch en dingen kunnen dus verbeteren", zegt een van deze onderzoekers. "Maar alleen als er op een gezonde manier met stress wordt omgegaan. Is dat niet het geval dan kunnen de effecten van stress in onze hersenen een negatieve impact hebben op zowel onze fysieke als mentale gezondheid."

Je kunt stress jammer genoeg niet altijd vermijden, maar er gezond mee omgaan vinden wij ook een heel goed idee. Bekijk onze training Van Stress naar Succes eens. Daarin leer je stresssignalen herkennen en gaan we op zoek naar manieren waarop je een gezonde werkomgeving voor jezelf kunt creëren.

Bekijk training

Terug naar inspiratie overzicht
Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Op Lindenhaeghe.nl maken we gebruik van cookies om jou de beste ervaring te geven op onze website, voor webstatistieken en advertentiecampagnes.
Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken, zoals Doubleclick.

Ga je akkoord met onze cookies? Onder ‘Meer informatie’ lees je meer over onze cookies.

Akkoord & sluiten Meer informatie
Loading page...