• Delen:

Test: kun jij grenzen stellen?

Artikelen - 12 december 2018

c588d94b83c50ea293429334ac5a5910_medium.jpg

Mensen die regelmatig dingen tegen hun zin doen, of om anderen te plezieren, zijn gevoeliger voor burn-out. Goed om te weten dus of jij je grenzen goed bewaakt. Hoe zit het met jou? Laat je over je lopen of ben jij super assertief? Doe de test!

Een vriendin is aan het klussen en vraagt om te helpen, maar het komt je absoluut niet uit. Wat doe je?
A. Je verzet je andere afspraken, zodat je toch tijd hebt om haar te helpen.
B. Je zegt dat je andere afspraken hebt, maar een andere keer graag komt helpen.
C. Je gaat niet en verzint een smoes.

Je hebt een vergadering en er is een belangrijk punt dat je wilt aankaarten. Hoe pak je dat aan?
A. Je wacht tot een goed moment om het in te brengen, soms lukt dat, soms niet.
B. Je stelt jouw punt tijdens de rondvraag aan de orde.
C. Direct na de opening geef je bij de voorzitter aan dat jij een belangrijk punt wilt inbrengen.

Hoe vaak denk jij aan het winnen van een grote prijs zodat je niet meer hoeft te werken?
A. Best vaak, eindelijk rust.
B. Af en toe, lijkt me heerlijk.
C. Nooit, ik vind mijn werk veel te leuk en zou daar ook niet mee stoppen als ik zo’n prijs won.

De buren geven een feestje. Om 02.00 is het nog rumoerig en jij wil eindelijk wel eens slapen. Wat doe je?
A. Je doet je oordoppen in en probeert te slapen, iedereen heeft recht op zijn feestje toch?
B. Je belt of appt ze met de vraag of het wat stiller kan.
C. Je gaat naar ze toe en meldt dat het afgelopen moet zijn.

Als je iets heel belangrijks moet doen in teamverband dan:
A. Kijk je hoe het loopt en probeer je het proces te sturen in de juiste richting.
B. Doe je er alles aan om je om je doel te bereiken, maar houdt rekening met anderen.
C. Gaat het zoals jij dat wilt.

Je loopt op straat en een groepje meiden kijken je gniffelend aan. Wat doe je?
A. Je doet niks, je denkt: die lachen om mij, ik heb vast iets raars aan.
B. Je lacht vriendelijk terug en denkt, die hebben lol, wat leuk.
C. Je zegt: “Heb ik iets van jullie aan of zo?”

Een goede vriend zegt voor de derde keer een afspraak af. Hoe reageer je?
A. Je neemt het voor kennisgeving aan: jammer, maar hij zal wel iets anders belangrijks te doen hebben.
B. Je zegt tegen hem dat je het jammer vindt en vraagt naar de reden van de afzegging.
C. Je zegt tegen hem dat je er stevig van baalt en geen zin hebt om een nieuwe afspraak in te plannen.

Ik ervaar regelmatig kleine lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, pijnlijke spieren of moeheid. Deze zouden best te maken kunnen hebben met het feit dat ik over mijn grenzen heen ga. Deze stelling is:
A. Niet waar, dat heeft niks met elkaar te maken.
B. Min of meer waar. Het komt zeker in me op, maar vervolgens doe ik er niet zoveel mee.
C. Helemaal waar. Ik ga er gelijk mee aan de slag en bouw wat rust voor mezelf in.

Een collega vraagt of je een klus kan doen. Eigenlijk heb je het al te druk. Wat zeg je?
A. “Dat doe ik voor je.”
B. “Nou vooruit, ik heb het druk, maar ik zal kijken wat ik voor je kan doen.”
C. “Dat kan ik er nu echt niet bij hebben, je zult iemand anders moeten vragen.”

De mensen in jouw omgeving:
A. Zijn meer in control dan ik.
B. Sommigen hebben het beter georganiseerd dan ik, sommigen niet.
C. Bijna niemand heeft zijn zaakjes zo goed op orde als ik.

Meeste A:

Jij gaat te veel over je eigen grenzen heen. Om de lieve vrede te bewaren, om anderen te sparen of omdat je jezelf niet genoeg de moeite waard vindt. Als je dit blijft doen, loop je vroeg of laat het risico dat je daar gevolgen van ondervindt, zoals een burn-out. Vraag jezelf af waarom je dit doet. Vind je het moeilijk om voor jezelf op te komen? Ben je conflict vermijdend? Dan kan een training Persoonlijke Effectiviteit helpen.

Meeste B:

Jij bent redelijk in balans. Af en toe vind je het lastig en gaat er iemand over je grens, maar daar ben je jezelf wel van bewust. Blijf hieraan werken en over nadenken, dan komt het wel goed. Heb je ook veel A-tjes gescoord, dan kun je misschien meer doen om je assertiviteit wat te vergroten. Lees dan ook even wat bij A staat. Veel B in combinatie met wat C: Goed! Maar let erop dat je gedrag wel bij je aard past, en geen toneelstukje is waarbij je jezelf overschreeuwt.

Meeste C:

Jij laat de kaas niet van je brood eten. Je grenzen zijn heel duidelijk en dat laat je blijken ook. Maar misschien is het beter om de haren op jouw tanden toch een kleine knipbeurt te geven. Je houdt iets te weinig rekening met de gevoelens van anderen. Zij kunnen jouw gedrag als agressief ervaren, en het gevolg daarvan kan zijn dat je contact met de ander verliest. Vaak ligt onzekerheid aan de basis hiervan. Klein hartje, grote mond. Werk hieraan en je bent beter in balans. Door een training Persoonlijke Effectiviteit bijvoorbeeld.

Terug naar inspiratie overzicht
Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Op Lindenhaeghe.nl maken we gebruik van cookies om jou de beste ervaring te geven op onze website, voor webstatistieken en advertentiecampagnes.
Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken, zoals Doubleclick.

Ga je akkoord met onze cookies? Onder ‘Meer informatie’ lees je meer over onze cookies.

Akkoord & sluiten Meer informatie
Loading page...