• Delen:

Burn-out voorkomen? Niet uitrusten, maar juist opladen!

Artikelen - 15 januari 2019

ca61e5289d2d30ad4dac76bf1640a424_medium.jpg

Een burn-out wordt niet veroorzaakt doordat we te veel werken en te veel stress ervaren, maar juist omdat we te weinig opladen. Dat zegt hoogleraar en bedrijfsarts Willem van Rhenen in het NRC. “Een mobiele telefoon die leeg is, leg je ook niet in de vensterbank.” 

Toch is het zo dat massa’s mensen thuiskomen van een dag werken en vervolgens op de bank ploffen en geen stap meer verzetten. Jezelf motiveren om ‘s avonds iets leuks te gaan doen waar je wel energie van krijgt, is een oplossing. Dat kan sporten zijn, kletsen met een vriendin, een goed boek lezen, yoga of mediteren. Vroeg naar bed en bijslapen is ook een optie.

Meer energie
“Maar”, zegt Van Rhenen, “het meest effectief is om je leven te vullen met tijdsbesteding die je méér energie geeft dan je verbruikt. Compleet uitgeput raken van werk zijn we normaal gaan vinden, maar het is natuurlijk niet okay.”

Je krijgt ergens energie van als je er enthousiast van wordt, het je motiveert om je bed uit te komen aan het begin van de dag. Het gaat om de dingen die ons structureel gelukkig maken. Als je dit soort dingen doet, word je juist energieker.

Zingeving
Welke dingen dat zijn, is per individu verschillend. Er zijn wel een paar gemene delers. De eerste heeft te maken met of we zelf onze tijd kunnen indelen. Op het werk is bijvoorbeeld een gevoel van autonomie belangrijk en fijne collega’s die je respecteren. Het tweede heeft te maken met zingeving: wat voeg je toe aan de wereld, je leven, de mensen om je heen, wat levert jouw werk op?

Ga op zoek naar wat je drijft, wat je energie geeft. Volgens Van Rhenen is het wel slim om dat te doen wanneer je (nog) goed in je vel zit. Ben je al flink op weg naar een burn-out, dan ontbreekt de energie hiervoor en dan zie je het allemaal een stuk minder helder.

Blije hormonen
Marjolijn de Galan kan zich goed vinden in de woorden van professor Van Rhenen. Zij is coach en verzorgt de training Van Stress naar Succes bij Lindenhaeghe Trainingen. Marjolijn: “Druk zijn en stress ervaren is op zichzelf niet erg, mits er maar voldoende tijd van echte ontspanning tegenover staat. Draaglast en draagkracht moeten in balans zijn. Iets doen wat je blij maakt, waar je van geniet, maakt dat je lijf ‘blije hormonen’ aanmaakt. Die vormen een antigif tegen stress.”

En dat blije hoeft volgens haar helemaal niet iets ‘groots’ te zijn: “Dagelijks kleine momenten van plezier ervaren draagt al bij aan ons geluksgevoel. En daarmee aan onze draagkracht. Vraag jezelf eens af: wat deed je als kind graag? Tekende je uren, maar ben je het onderweg uit het oog verloren? Pak pen en papier, teken iets en heb lol. En onthoud, er is maar één doel: er simpelweg plezier aan beleven. En vervolgens genieten van de energie die je krijgt door het te doen.”

Ervaar jij regelmatig stress en wil je leren hoe je daar beter mee kunt omgaan? Bekijk dan onze training Van Stress naar Succes.

> Bekijk training

Terug naar inspiratie overzicht
Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Op Lindenhaeghe.nl maken we gebruik van cookies om jou de beste ervaring te geven op onze website, voor webstatistieken en advertentiecampagnes.
Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken, zoals Doubleclick.

Ga je akkoord met onze cookies? Onder ‘Meer informatie’ lees je meer over onze cookies.

Akkoord & sluiten Meer informatie
Loading page...