• Delen:

Hoe word je een betere inkomensadviseur?

Deze training is speciaal geschikt voor ervaren inkomensadviseurs die hun adviesvaardigheden naar een hoger niveau willen tillen.

Het inkomen van jouw klant is van onschatbare waarde: het is de bron van zijn bestaan. Maar bronnen kunnen (gedeeltelijk) opdrogen en wat gebeurt er dan? Is het tijdelijk? Vindt hij een nieuwe bron?

Een goede inkomensadviseur kijkt daarom verder dan het actuele inkomen en brengt direct in kaart wat er gebeurt als het anders loopt dan gepland: denk aan lang(er) leven, kort(er) leven of anders leven. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval bij echtscheiding of inkomensverlies door ziekte of werkloosheid.

Kortom: het inkomen van jouw klant is, als basis van een integraal financieel advies, belangrijk genoeg om in een meerjarenplan te betrekken. En als adviseur speel jij een belangrijke rol bij het verschaffen van de inzichten aan de klant. Als geen ander ben jij op de hoogte van de totale financiële situatie. Het is hierbij van groot belang dat jij niet alleen verbinding kunt maken met de klant en vakinhoudelijk op de hoogte bent, maar dat je ook weet welke regels de AFM stelt aan een goed advies.

Maar hoe pak je zoiets aan? Waar moet je op letten bij een goed inkomensadvies en hoe zorg je ervoor dat de afspraken voor beide partijen én de AFM straks helder zijn.

Wat levert de training mij op? 

De Training Adviesvaardigheden Inkomensadviseur combineert praktische zaken met inhoud en vaardigheden zonder dat daarbij de regels van de AFM uit het oog worden verloren. We gaan in op de actualiteiten rondom inkomen: welke hiaten zijn er, welke mogelijkheden. En wat wil de klant? Daarnaast laten we je ervaren welke vaardigheden je kunt trainen zodat je echt verbinding maakt met jouw klant.

Actualiteiten rondom Inkomensadvies | Vaardighedentraining | Regelgeving AFM | Verdienmodel

Voor wie?
Deze training is geschikt voor financieel professionals die niet alleen beter, maar ook klantgerichter willen omgaan met het inkomensadvies en die minimaal in het bezit zijn van de beroepskwalificatie Wft Inkomen.

Ook voor hypotheek- en pensioenadviseurs en FFP’ers is de training een goede en praktische aanvulling op de adviespraktijk.

Wat houdt de training in?
Tijdens de Training Adviesvaardigheden Inkomen gaan we kijken op welke manieren je de klant het beste kunt helpen. We kijken naar actualiteiten rondom inkomen en naar het gesprek zelf: hoe kun je ervoor zorgen dat jij op een klantgerichte manier in gesprek gaat en welke vragen stel je om de juiste informatie te achterhalen. En tenslotte: welke afspraken maak je met de klant over de financiële vergoeding.

De AFM verwacht dat je bij het geven van een goed advies ook direct start met dossiervorming.  Vastleggen van afspraken is hierbij van groot belang: hieruit moet blijken of je alle relevante informatie hebt ingewonnen en dat het advies passend was. Ook hiermee gaan we aan de slag.

Verbeter kennis & skills in 3 dagen

De Training Adviesvaardigheden Inkomen neemt je aan de hand van het IAAN-model (Inventariseren, Analyseren, Adviseren en Nazorg) mee langs de financiële valkuilen en oplossingen rondom het inkomen. De training biedt praktische, procesmatige en fiscale handvatten. Tenslotte kijken we welke vaardigheden van pas komen om dit specifieke klanttype zo goed mogelijk te helpen.

De Training Adviesvaardigheden Inkomen is een unieke combinatie van kennis en skills. Onmisbaar voor elke financieel adviseur die in de dagelijkse praktijk te maken heeft met (integraal) financieel advies.

Het programma

De Training Adviesvaardigheden Inkomen bestaat uit drie trainingsbijeenkomsten (1 x per 2 weken) van 09.30 uur tot 16:30 uur.

Dag 1: adviesvaardigheden

  • Verbinding maken met de klant
  • Bewustwording van de rol en positie van de adviseur
  • Emotiemanagement en grenzen stellen
  • Effectief communiceren
  • Vertrouwen

Dag 2 & 3: IAAN-proces

Inventariseren

Wat verwacht de klant wanneer het gaat om het geven van een advies? Wat behoort wel en niet tot jouw taken en hoe stem je zaken duidelijk af?

  • Het dienstverleningsdocument
  • Het klantprofiel
  • Checklist inkomen: wat heb je nodig?
  • Bestaande voorzieningen
  • Gewenste voorzieningen
  • Belangrijke wijzigingen (fiscaal, juridisch, financieel)
  • Financiële afspraken met de adviseur

Analyseren

Je gaat aan de slag met de uitgevraagde klantinformatie. Je analyseert alle gegevens en vraagt door waar nodig. Bijvoorbeeld op het gebied van:

  • Wensen en prioriteiten op gebied van inkomen
  • Signaleren van financiële hiaten en problemen in de toekomst
  • Wat zegt de wet?

Adviseren

Tijd om jouw meerwaarde te laten zien: welke oplossing heb jij voor de klant. Of: waar moet de klant over nadenken/ welke acties moet hij of zij zelf ondernemen?

  • Financiële mogelijkheden
  • Wat moet/kan worden aangepast
  • Mogelijk oplossingen voor financiële hiaten
  • Praktische lijst: to do

Nazorg

Het is voor de klant niet altijd duidelijk welke vragen wel of niet bij zijn adviseur thuishoren. En tot hoever de nazorg gaat. Het beste is natuurlijk om hier vooraf met de klant afspraken over te maken, maar hoe doe je dat? En welke grenzen stel je?

  • Tot hoever gaat nazorg
  • De rol van de adviseur
  • Financiële afspraken maken
Lees
  • Delen:

Wat krijg ik bij deze opleiding

  • Klassikale training (3 dagen)

    3 dagen cursus, 1 x per 2 weken
  • Studiemateriaal

    Online leeromgeving
  • Nazorgtraject

    Na afloop vragen stellen en feedback krijgen van de trainer
  • De beste trainers

    Met specifieke branchekennis

Wat kan ik na het volgen van deze training?

Na afloop van deze training ben jij een betere adviseur. Jij gaat voor het beste resultaat en daarvan profiteert jouw klant. Jij hebt niet alleen meer kennis van de wet- en regelgeving rondom inkomen, je hebt ook specifieke vaardigheden ontwikkeld die je kunt gebruiken in situaties die een meer gespecialiseerde aanpak vereisen.

Je vraagt gericht door wanneer dit nodig is, je kent je eigen sterktes en zwaktes als adviseur en de afspraken die jij hebt gemaakt met jouw klant zijn voor iedereen helder. Ook over de financiële afspraken bestaat geen misverstand: bij jou weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

Jouw manier van adviseren en service verlenen helpt de klant verder op een kundige, veilige en prettige manier.

Lees

Toelichting op de prijs

  • Studiemateriaal

    Inclusief digitaal studiemateriaal
  • btw

    De prijs is exclusief btw
  • Toeslag arrangementskosten

    € 8,95 per trainingsdag voor het gebruik van consumpties
  • Diverse betaalmogelijkheden

    Mogelijkheid om in 3 termijnen te betalen

Het trainingstraject (inclusief support & coaching)

Vanaf vier weken voor de eerste trainingsdag doe je een online intake. Tijdens deze intake worden de verwachtingen en persoonlijke trainingsdoelen online uitgevraagd. Eventueel neemt de trainer contact met je op om de inhoud van de training en jouw wensen te bespreken.

Tijdens de Training Adviesvaardigheden Inkomen worden plenaire sessies afgewisseld met individuele oefeningen en oefeningen in kleine groepen. Bij het indelen van de groepen wordt rekening gehouden met de achtergrond van de adviseur waardoor de casuïstiek goed aansluit bij jouw beroepspraktijk.

Hoe werkt de training?
Samen met de trainer en de andere deelnemers ga je oefenen met vraag- en antwoordsituaties en individuele opdrachten. Doel: het beste uit jezelf halen en jouw adviesvaardigheden op het gebied van gesprekken rondom inkomensadvies te verbeteren. Naast de inbreng van eigen casuïstiek spelen ook kleine groepen een belangrijke rol bij het trainingsproces: je leert ook van je branchegenoten. 

Nazorg
Na afloop van de training heb je tot vier weken recht op support en coaching van de trainer. Dit houdt in dat je tot vier weken na afloop van de training eventuele vragen aan de trainer kunt voorleggen.

Lees

Voordelen op een rij

  • Adviseren op hoog niveau

    Jouw advies is een goed verhaal
  • Conform regelgeving AFM

    Jij weet hoe je de regels moet toepassen
  • Speciale vaardigheden

    Effectief beïnvloeden en slechtnieuwsgesprekken
  • Coaching/support

    Tot vier weken na afloop contact met de trainer

Trainer Adviesvaardigheden

De trainers voor de Training Adviesvaardigheden zijn geselecteerd op enerzijds hun branchekennis en anderzijds hun ervaring met trainen op het gebied van vaardigheden. Ze (her)kennen jouw klant uit hun eigen praktijk en weten moeiteloos de praktijksituatie te koppelen aan de regels die de AFM stelt aan ‘een goed advies’.

Ook incompany mogelijk

Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers voor wie de training interessant is? Ervaar het gemak van trainen-op-locatie met een Incompany-oplossing. De training wordt dan afgestemd op de praktijk van jouw organisatie. Neem voor meer informatie contact op met onze afdeling Maatwerk. Datum en locatie worden in overleg afgestemd.

Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Lindenhaeghe maakt gebruik van cookies voor onder meer Google Analytics en Remarketing doeleinden. Sluiten
Loading page...