• Delen:

Hoe word jij een betere adviseur?

Deze training is speciaal geschikt voor ervaren adviseurs die hun adviesvaardigheden op het gebied van hersteladvies naar een hoger niveau willen tillen.

De vraag of een klant zijn beleggingsverzekering moet aanpassen (en zo ja: hoe?) is niet gemakkelijk te beantwoorden. Maar het is in deze tijd van tegenvallende beleggingsresultaten wel een hele relevante vraag. Als adviseur speel je een belangrijke rol bij het tot stand komen van het antwoord. Als geen ander ben jij op de hoogte van de totale financiële situatie van de klant.

Hersteladvies bij hypotheken, of bijvoorbeeld vermogensplanning, is nodig om te voorkomen dat de klant later voor onaangename verrassingen komt te staan. Zo staat het letterlijk op de site van de AFM. Maar hoe pak je zoiets aan? Hoe activeer je jouw klant en hoe zorg je voor een financieel kloppend voorstel waar beide partijen hun goedkeuring aan geven?

Kortom: hoe ga jij het (hersteladvies-)gesprek met jouw klant aan?

Wat levert de training mij op? 

De Training Adviesvaardigheden Hersteladvies combineert praktische zaken met inhoud en vaardigheden zonder dat daarbij de regels van de AFM uit het oog worden verloren. We gaan in op de actualiteiten rondom hersteladvies en we laten je ervaren welke vaardigheden je kunt trainen rondom de klantgesprekken zelf.

Actualiteiten rondom Hersteladvies | Vaardighedentraining | Regelgeving AFM | Dossiervorming | Verdienmodel

Voor wie?
Deze training is geschikt voor financieel professionals die niet alleen beter maar ook klantgerichter met hersteladvies willen omgaan en die reeds in het bezit zijn van de beroepskwalificaties Vermogen en/of Hypotheken.

Ook voor FFP’ers vormt de training een goede en praktische aanvulling op de adviespraktijk.

Wat houdt de training in?
Tijdens de Training Adviesvaardigheden Hersteladvies gaan we kijken hoe we een klant het beste kunnen activeren. Vervolgens kijken we naar het gesprek zelf: hoe kun je ervoor zorgen dat er een opening ontstaat die ruimte biedt om het proces van Inventariseren, Analyseren en Adviseren (IAAN) opnieuw in te gaan. En tenslotte: welke afspraken maak je met de klant over de financiële vergoeding?

Voor de klant is het niet altijd duidelijk welke vragen wel of niet bij zijn adviseur thuishoren. Het beste is natuurlijk om hier vooraf met de klant afspraken over te maken. Daarom is het van groot belang om goed te inventariseren. Denk aan: wie doet wat? Maar ook praktische zaken zoals de beloning en de adviesgrenzen van de adviseur moeten bespreekbaar worden gemaakt.

Bij hersteladviezen gelden dezelfde adviesregels die gelden voor ieder ander advies over complexe financiële producten. Dit betekent dat bij de advisering gebruik gemaakt moet worden van een klantprofiel: financiële positie, de risicobereidheid, de doelstelling en de kennis en ervaring van de consument moeten aan bod komen.

De AFM verwacht dat je in de inventarisatie ook betrekt of, en in hoeverre, de klant met een eventueel nieuw product beter af is dan met het oude product. Ook dossiervorming is hierbij van groot belang: hieruit moet blijken of je alle relevante informatie hebt ingewonnen en dat het advies passend was.

Verbeter kennis & skills in 3 dagen

De Training Adviesvaardigheden Hersteladvies neemt je aan de hand van het IAAN-model (Inventariseren, Analyseren, Adviseren en Nazorg) mee langs de do’s en don’ts rondom hersteladvies. De training biedt praktische en procesmatige handvatten: hoe richt je een hersteladvies in en welke afspraken maak je met de klant. En hoe leg je alles vast? Tenslotte kijken we welke vaardigheden van pas komen om dit specifieke klanttype - de teleurgestelde klant - zo goed mogelijk te helpen.

De Training Adviesvaardigheden Hersteladvies is een unieke combinatie van kennis en skills. Onmisbaar voor elke financieel adviseur die in de dagelijkse praktijk te maken heeft met (integraal) financieel hersteladvies.

Het programma

De Training Adviesvaardigheden Hersteladvies bestaat uit drie trainingsbijeenkomsten (1 x per 2 weken) van 09.30 uur tot 16.30 uur.

Dag 1: adviesvaardigheden

  • Verbinding maken met de klant
  • Bewustwording van de rol en positie van de adviseur
  • Emotiemanagement en grenzen stellen
  • Effectief communiceren
  • Vertrouwen

Dag 2 en 3: IAAN-proces

Inventariseren

Wat verwacht de klant wanneer het gaat om het geven van een hersteladvies? Wat behoort wel en niet tot jouw taken en hoe stem je zaken duidelijk af?

  • Wat is (destijds) afgesproken
  • Wat wás de situatie en wat ís de situatie
  • Het klantprofiel
  • Welke aanpassingen kúnnen, welke móeten
  • Raakvlakken en snijpunten financiële situatie
  • De rol van de maatschappij
  • Wat zegt de wet?
  • Financiële afspraken met de adviseur

Analyseren

Je gaat aan de slag met de uitgevraagde klantinformatie. Je analyseert alle gegevens en vraagt door waar nodig. Bijvoorbeeld op het gebied van:

  • Raakvlakken en snijpunten financiële situatie
  • Signaleren financiële hiaten

Adviseren

Tijd om jouw meerwaarde te laten zien: welke oplossing heb jij voor de klant. En waar moet de klant nu al over nadenken?

  • Financiële analyse
  • Wat moet aangepast worden?
  • Oplossingen voor hiaten
  • Praktische lijst: to do

Nazorg

Welke afspraken maak je met de klant op het gebied van nazorg?

  • Het klantdossier
  • Tot hoever gaat nazorg
  • Follow up
Lees
  • Delen:

Wat krijg ik bij deze opleiding

  • Klassikale training (3 dagen)

    3 dagen cursus, 1 x per 2 weken
  • Studiemateriaal

    Online leeromgeving
  • Nazorgtraject

    Na afloop vragen stellen en feedback krijgen
  • De beste trainers

    Met specifieke branchekennis

Wat kan ik na het volgen van deze training?

Na afloop van deze training ben jij een betere adviseur. Jij gaat voor het beste hersteladvies en je weet als geen ander hoe je jouw klant het best kunt bedienen. Jij hebt niet alleen meer kennis van de mogelijkheden rondom het hersteladvies, je hebt ook specifieke vaardigheden ontwikkeld die je kunt gebruiken in situaties die een meer gespecialiseerde aanpak vereisen.

Je vraagt gericht door wanneer de situatie erom vraagt, je kent je eigen sterktes en zwaktes als adviseur en de afspraken die jij hebt gemaakt met jouw klant zijn voor iedereen helder.

Jouw manier van adviseren en service verlenen helpt de klant verder op een kundige en aangename manier.

Lees

Toelichting op de prijs

  • Studiemateriaal

    Inclusief digitaal studiemateriaal
  • btw

    De prijs is exclusief btw
  • Toeslag arrangementskosten

    € 8,95 per trainingsdag voor het gebruik van consumpties
  • Diverse betaalmogelijkheden

    Mogelijkheid om in 3 termijnen te betalen

Het trainingstraject (inclusief support & coaching)

Vanaf vier weken voor de eerste trainingsdag doe je een online intake. Tijdens deze intake worden de verwachtingen en persoonlijke trainingsdoelen online uitgevraagd. Eventueel neemt de trainer contact met je op om de inhoud van de training en jouw wensen te bespreken.

Tijdens de Training Adviesvaardigheden Hersteladvies worden plenaire sessies afgewisseld met individuele oefeningen en oefeningen in kleine groepen. Bij het indelen van de groepen wordt rekening gehouden met de achtergrond van de adviseur waardoor de casuïstiek goed aansluit bij jouw beroepspraktijk.

Hoe werkt de training?
Samen met de trainer en de andere deelnemers ga je oefenen met vraag- en antwoordsituaties en individuele opdrachten. Doel: het beste uit jezelf halen en jouw adviesvaardigheden verbeteren. Naast eigen casuïstiek spelen ook kleine groepen een belangrijke rol bij het trainingsproces: je leert ook van je branchegenoten. 

Nazorg
Na afloop van de training heb je tot vier weken recht op support en coaching van de trainer. Dit houdt in dat je tot vier weken na afloop van de training eventuele vragen aan de trainer kunt voorleggen.

Lees

Voordelen op een rij

  • Adviseren op hoog niveau

    Jouw advies is een goed verhaal
  • Conform regelgeving AFM

    Jij weet hoe je de regels moet toepassen
  • Speciale vaardigheden

    Effectief beïnvloeden en slechtnieuwsgesprekken
  • Coaching/support

    Tot vier weken na afloop contact met de trainer

Trainer Adviesvaardigheden

De trainers voor de Training Adviesvaardigheden zijn geselecteerd op enerzijds hun branchekennis en anderzijds hun ervaring met trainen op het gebied van vaardigheden. Ze (her)kennen jouw klant uit hun eigen praktijk en weten moeiteloos de praktijksituatie te koppelen aan de regels die de AFM stelt aan ‘een goed advies’.

Ook incompany mogelijk

Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers voor wie de training interessant is? Ervaar het gemak van trainen-op-locatie met een Incompany-oplossing. De training wordt dan afgestemd op de praktijk van jouw organisatie. Neem voor meer informatie contact op met onze afdeling Maatwerk. Datum en locatie worden in overleg afgestemd.

Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Lindenhaeghe maakt gebruik van cookies voor onder meer Google Analytics en Remarketing doeleinden. Sluiten
Loading page...